Železniční nákladní dopravci chtějí stejné podmínky jako silniční
Železniční sdružení nákladních dopravců ŽESNAD.cz zaslalo ministrovi dopravy dopis, ve kterém požaduje sjednocení podmínek pro nákladní dopravce. Vláda dnes řeší úlevy silničním nákladním dopravcům, například v podobě odkladu plateb mýtného.
„I železniční nákladní dopravu citelně zasáhl ekonomický dopad koronavirové krize. Odmítáme ale, že by měl být vládou podpořen jen jeden segment nákladní dopravy,“ řekl výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek. Podle něj už plně nastal i na železnici pokles objemu přepravy způsobený utlumením ekonomiky.
Podle něj budou muset dopravci vzhledem k poklesu poptávky přistupovat k opatřením reagujícím na pokles výkonů.
Podpora jiného druhu dopravy v rámci boje s ekonomickým poklesem nesmí podle železničních dopravců způsobit ohrožení jiných módů, jako je třeba železniční nákladní doprava. „Mohlo by to být pro ni likvidační. Například přímé nevratné dotace na motorovou naftu pro silniční dopravce by měly za následek faktickou ztrátu konkurenceschopnosti drážní nákladní dopravy na českém trhu. Chceme férový přístup pro všechny,“ dodal Sládek.
V dopise ŽESNAD.cz navrhuje v šesti bodech různá opatření, která by podle sdružení pomohla zachování rovných podmínek a restartu tuzemské ekonomiky. Zřejmě nejnákladnější položkou je odpuštění plateb za použití dopravní cest, případně odklad plateb o půl roku. Ročně nákladní dopravci na železnici zaplatí více než 1,5 miliardy korun za použití kolejí. Dopravci oprášili svůj dlouholetý požadavek na zrušení poplatku za obnovitelné zdroje elektřiny.
Železniční nákladní doprava je v Česku dlouhodobě v poplatkové nevýhodě vůči silniční: na železnici se platí za každý ujetý kilometr bez ohledu na typ trati, na silnici pouze na vybraných úsecích.
Zdroj: Doprava