„Zachraňme Matěje!“

16.09.2019 16:13
Částku na opravu legendární parní mašiny
odhadli odborníci na 7 milionů. Radnice valašských měst a kraj teď shánějí finance.
 
ZLÍNSKÝ KRAJ / Nablýskaná lokomotiva s číslem 433.002 má za sebou bezpočet veřejných akcí. Vozila účastníky oslav, výročí, trhů. Zahrála si ve filmech. Loni oslavila sedmdesát let, ale v tomto roce se na železnici ukázala jen v rámci posudkové jízdy.
Lokomotivě, které nikdo neřekne jinak než Matěj, v březnu skončila technická způsobilost kotle. Oprava jde do milionů, které se neshánějí zrovna snadno. Nyní situace stojí tak, že se buď seženou peníze na jeho záchranu, nebo Matěj skončí v depozitáři Národního technického muzea, který tento technický skvost vlastní.
 
O podpoře se bude jednat
 
Problém je v tom, že odborníci odhadli opravu na 7 milionů korun. To je mnohem víc, než se původně předpokládalo. „Je to maximální částka za kompletní generálku. Počítá i s finanční rezervou, věřím, že na opravě dokážeme výrazně ušetřit,“ tvrdí jednatel Valašské společnosti historických kolejových vozidel Jiří Dobiáš.
Spolu s dalšími nadšenci na údržbě Matěje strávil tisíce hodin a pochopitelně by mu bylo líto, kdyby tato legendární mašina už na železnici nevyjela. „Přišli bychom o spoustu hezkých akcí,“ míní s tím, že jiná funkční parní lokomotiva tu není a na vybrané události by musela dojíždět lokomotiva z Olomouce. Za záchranu Matěje bojují i valašská města. Vsetín, Valašské Meziříčí i Rožnov už deklarovaly, že budou chtít přispět půlmilionovou částkou.
„Je to věc, kterou musíme předložit zastupitelům. Bude také zapotřebí vyhotovit darovací smlouvu,“ popsal starosta Valašského Meziříčí Robert Stržínek. Půl milionu je také částka, kterou je ochotno poskytnout Národní technické muzeum, další, zatím nespecifikovanou sumou by přispěl Zlínský kraj.
„I tak to ale nestačí a bude zapotřebí hledat podporu v rámci mikroregionu nebo na ministerstvu,“ upozornil Stržínek. Jednání by podle něj mohla trvat několik měsíců.
„Shodli jsme se, že Matěj má pro náš region velký historický význam a že k nám patří. Proto se jej budeme snažit zachránit a uděláme, co je v našich silách,“ doplnil starosta Rožnova pod Radhoštěm Radim Holiš.
Lokomotiva pojmenovaná po Josefu Matiovském, který se zasloužil o její znovuzprovoznění, působila po skončení „aktivní kariéry“ na drahách jako výjimečná atrakce.
 
Foto popis| Lokomotiva 433.002 nesměla chybět u žádné významné železniční akce v kraji. Vyjede ještě na koleje?
 
Zdroj: čtk