Nově elektrifikovaná trať Olomouc – Uničov se v lednu stane první v tuzemsku, kde budou vlaky povinně jezdit pod dohledem zabezpečovacího systému ETCS. „Z Olomouce do Uničova dnes dojel historicky první elektrický vlak, zároveň pod dohledem zabezpečovače ETCS,“ oznámil šéf Správy železnic Jiří Svoboda v neděli na twitteru. Úspěšná jízda s Vectronem SŽ následovala poté, co ve středu zkušební vlaková souprava do cíle nedojela.
Zavedení výhradního provozu pod ETCS mají předcházet i testovací jízdy Českých drah. „Zkušební provoz pod dohledem ETCS na trati Olomouc – Uničov předpokládáme zahájit v poslední listopadové dekádě,“ sdělila mluvčí ČD Vanda Rajnochová. Přesný termín bude podle ní záviset na Správě železnic, ta jej zatím neuvedla.
České dráhy plánují na nově elektrifikovanou trať zpočátku nasadit elektrické lokomotivy 362 s vagony a elektrické jednotky 650.2 RegioPanter. Oba typy jsou vybaveny ETCS, u řady 362 probíhá od jarních měsíců zkušební provoz na tratích v okolí Olomouce.
Řada 650.2 RegioPanter představuje nově vyrobené dvouvozové elektrické jednotky, Škoda Group by je měla předat před Vánoci. Nejsou ale určeny pro Olomoucký, nýbrž pro Moravskoslezský kraj. Pro Olomouc a okolí mají České dráhy objednané třívozové Pantery řady 640 v počtu 27 kusů. Dodány mají být příští rok; v Olomouckém kraji zajistí veškerý provoz v elektrické trakci. Dvouvozové jednotky se pak přesunou do svého finálního působiště, kterým je Moravskoslezský kraj.
ČD už pro Olomoucký kraj vyškolily pro provoz pod ETCS 35 strojvedoucích, zhruba stejný počet aktuálně podstupuje výcvik. S novým jízdním řádem začne provoz elektrických vlaků na celé trati 290 Olomouc – Uničov – Šumperk.
Zdroj: Doprava