Vysokovská spojka, elektrizace až na hranice
Správa železnic (SŽ) může bez ohledu na výsledek projednání studie proveditelnosti rychlého spojení RS5 Praha – Wrocław pokračovat v projektové přípravě některých tratí v Královéhradeckém kraji. Jde o tratě mezi Hradcem Králové a hranicí s Polskem. Umožnila to výjimka daná centrální komisí ministerstva dopravy.
O udělení výjimky dnes informoval královéhradecký hejtman Martin Červíček, který je současně předsedou správní rady Správy železnic. Konkrétně jde o modernizaci úseku Hradec Králové – Jaroměř včetně kompletního zdvojkolejnění, úseku Jaroměř – Česká Skalice – Náchod se zdvojkolejněním mezi Jaroměří a Českou Skalicí a s výstavbou tzv. Vysokovské spojky a elektrizací.
Vysokovská spojka má umožnit bezúvraťové spojení do Náchoda. Z Náchoda do Meziměstí na hranici s Polskem má dojít k elektrizaci a zkapacitnění. „Samozřejmostí bude dálkové ovládání zabezpečovacího zařízení, zvýšení rychlosti, modernizace železničních stanic a zavedení systému ETCS L2,“ uvedl Červíček.Správa železnic nyní začne připravovat zadání na zpracování záměrů projektů a dokumentací pro povolení všech tří uvedených staveb. Jejich stavbu Červíček i Správa železnic předpokládají optimisticky na roky 2029–2032. V případě budování železničních staveb v Česku ale dlouhodobě platí, že k plánům na stavbu je třeba připočíst obvykle pět a více let.
V Královéhradeckém kraji mělo například již v roce 2019 dojít k modernizaci trati do Solnice, aktuálně teprve běží soutěž. Ještě dříve má dojít na trati z Náchoda do Meziměstí dojít ke zřízení železniční stanice Česká Metuje. Umožní umožní zvýšení kapacity trati a možnost zavedení dalších vlaků.
Posun v přípravě umožnila výjimka ministerské centrální komise. „Schválení výjimky je výsledkem mnohaletého společného úsilí Správy železnic a vedení Královéhradeckého kraje. Díky ní se nám podařilo odblokovat a posunout vpřed přípravu modernizace klíčových tratí v tomto východočeském regionu,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Zdroj: pd