Větší škody, než se čekalo

02.11.2023 17:32

Náklady na odstranění škod odhadují SBB až na 130 milionů franků (3,34 miliardy korun).

 
 

Švýcarské spolkové dráhy SBB počítají s tím, že se plný provoz v Gotthardském úpatním tunelu podaří obnovit až v září 2024. Odstraňování následků vykolejení nákladního vlaku v tunelu běží od srpna.

Posun v opravách tunelu oznámily dráhy dnes v tiskové zprávě. Podle SBB je poškození mnohem větší, než se původně čekalo. Aktuální odhad nákladů na odstranění škod je až 130 milionů franků (3,34 miliardy korun).  „Každý den pracuje v tunelu až 80 zaměstnanců ve třísměnném provozu za velmi náročných podmínek. To umožnilo již po krátké době obnovit nákladní dopravu nepoškozeným východním tubusem,“ uvedly SBB.

K nehodě došlo v srpnu, když v tunelu vykolejil nákladní vlak. Podle předběžné vyšetřovací zprávy mu prasklo kolo.

Dráhy musejí postupně vyměnit trať o délce sedmi kilometrů, za týden vymění zhruba 300 metrů. V tunelu zatím jezdí jen omezeně nákladní vlaky a o víkendu jeden pár vlaků osobní dopravy. Od 10. prosince počítají SBB s větším otevřením osobním vlakům, ale jen o víkendech. Osobní vlaky musejí zatím po původní trase, která je o zhruba hodinu delší.

Gotthardský úpatní tunel je nejvytíženější železniční tratí pro přepravu nákladu přes Alpy. Loni se tunelem přepravilo 19 milionů tun zboží, o téměř desetinu více než rok předtím. Tunel má na nákladní železniční dopravě ve Švýcarsku více než dvoutřetinový podíl. Je v provozu od roku 2016. Měří 57 kilometrů, je tak nejdelším železničním tunelem na světě. Jeho uzavření výrazně zkomplikovalo přepravu zboží mezi jihem a severem Evropy.

Zdroj: Doprava