Velenice a Gmünd ožily nákladní dopravou
Nemalé komplikace přinesly nákladním dopravcům výluky na hlavním železničním tahu z Českých Budějovic do Rakouska. Zatímco osobní vlaky jsou nahrazovány autobusy, nákladní vlaky musejí hledat jiné trasy. Nákladní dopravou tak nečekaně ožilo přeshraniční souměstí České Velenice/Gmünd, kam vede z Budějovic elektrifikovaná trať.
Rakušané uzavřeli trať Budějovice – Linec (též Summerauer Bahn) nečekaně koncem dubna kvůli potížím s provizorním mostem, následovala kratší výluka i na české straně. Ta již skončila, výluka v Rakousku se ale protahuje, aktuální datum otevření tratě je 16. června.
„Pak se do Summerau vrátíme a budeme rádi, že se tam vrátíme. Jakákoliv objížďka je vždycky komplikace. I když tady není asi silniční výraz objížďka úplně ten správný výraz. Sice České Budějovice – České Velenice a České Budějovice – Horní Dvořiště je skoro to samé na kilometry, ale v Rakousku je to přes Velenice násobně dál,“ řekl deníku Zdopravy.cz Jan Hruška z nákladního dopravce CityRail.
Podle Správy železnic využilo odklon jen v období české výluky od 10. do 29. května 123 vlaků ČD Cargo a devět vlaků CityRail. ČD Cargo na dotazy deníku Zdopravy.cz neodpovědělo. Podle Hrušky situaci komplikuje skutečnost, že na velenické trati nejsou na nákladní vlaky příliš zvyklí, takže organizace občas vázne.
„Trošku jsme měli v minulých letech problém s kapacitou kolejí ve stanici České Velenice. Gmünd jako stanice je také malý, takže se tu občas musí vlaky na nějakou dobu odstavit a bojovali jsme s tím, že ve Velenicích jsou pro nákladní dopravu určené tři koleje, přičemž klidně na všech třech stálo odstavené jedno vozidlo čekající na výkon do druhého dne,“ doplnil Hruška v nedávném podcastu Cesty Zdopravy.cz.
Obecně platí, že přes Velenice se jezdí především přes den, protože za běžných okolností je na rakouské straně v noci výluka dopravní služby zhruba od jedenácti večer do pěti do rána. Ale kvůli zavřenému Summerau je možné jezdit teď s nákladními vlaky i v noci.
Správa železnic přitom počítá s tím, že se zde navýší provoz po elektrifikaci tratě Veselí nad Lužnicí – České Velenice. Zhruba 55 kilometrů dlouhá trať je dnes tranzitní nákladní dopravou fakticky nevyužívaná. SŽ přitom poukazuje na její příznivé sklonové poměry, které jsou srovnatelné s koridorem.
Zdroj: dp