V Plzni finišuje hrubá stavba tramvaje 52T pro Prahu
Za několik týdnů to bude rok, co pražský dopravní podnik (DPP) podepsal se Škoda Group smlouvu na objednávku 40 nových tramvají 52T. Smlouva je relativně striktní stran termínu dodání. Dva roky po podpisu už musí být v Praze 20 plně homologovaných vozidel, za dalších 12 měsíců pak zbylých 20. Následuje opce na případně až 160 dalších kusů do roku 2032.
„Montážně do konce roku dokončíme první kusy. Během prvního kvartálu příštího roku provedeme statické a dynamické oživování v Plzni. Po odladění tramvaj převezeme do Prahy na testy,“ uvedl v podcastu První kolej projektový manažer zakázky Jindřich Mašek ze Škoda Group.
Prototyp by měl následně v Praze v rámci testování obsáhnout všechna místa, kde bude tramvaj jezdit. „Uvažujeme najezdit 200 km na den. Počítáme i s rizikem úprav systémů, proto bychom chtěli zkušební provoz spustit co nejdříve,“ podotkl Mašek.
Referenční projekt
Tramvaj 52T vzniká jako zcela nový typ, má tak svá specifika. Podle Maška jde zejména o technické řešení elektromechanické brzdy. „Ta není standardem, je to vlastně průkopnický projekt, kdy je standardní hydraulika nahrazena elektromechanikou,“ vysvětluje systém.
Když vypadne napětí, brzda se dostane do 100% účinku, a měla by tak být bezpečnější i méně nákladná na provoz.
Další novinkou je klimatizace, ve které je jako chladivo poprvé použit plyn R290, tedy propan. „Je výrazně více ekologické,“ upozorňuje na konkurenční výhodu Mašek.
Tramvaje pro Prahu jsou totiž pro Škodu významný referenční projekt. Tramvajová síť v Praze je jednou z nejsložitějších v Evropě: pokud nové tramvaje obstojí zde, mohou jezdit téměř kdekoliv. Průjezdný profil v Praze je plný náročných vertikálních i horizontálních oblouků.