Druhá největší železniční přehlídka v Evropě začne zítra v polském Gdaňsku. Na veletrh Trako se sjíždí více než 500 vystavovatelů včetně řady českých firem.
Trako zářijový termín střídá pravidelně s berlínským Innotransem, před dvěma lety šlo o první velkou železniční akci po koronavirové pauze. Pořadatelé jubilejního 15. ročníku očekávají až 25 000 návštěvníků.
Kromě představení novinek ze železničního průmyslu bude součástí akce série konferencí, diskuzí a seminářů. Trako zahajuje v úterý 19. září, veletrh končí v pátek.
Český železniční průmysl u Baltského moře představí například ve světové premiéře lokomotivu DualShunter 2000. Pro výrobce CZ LOKO jde o úplně nový typ lokomotivy. Budou určeny pro italského nákladního dopravce Mercitalia, který patří pod italské státní dráhy. CZ LOKO bude nabízet verze pro tři různé systémy napájení (3 kV DC, 15 kV AC, 25 kV AC) a každá verze bude vždy vybavena dieselovým motorem CAT C32 o výkonu 895 kW.
Lokomotivy umožní kombinovat jízdu na sběrač na hlavních tratích pod trolejí, dieselový motor pak pro provoz na vlečkách a vedlejších tratích bez elektrifikace. Tím odpadá nutnost mít buď dvě lokomotivy (elektrickou a dieselovou), nebo provozovat dieselovou lokomotivu na elektrických tratích.
Mezi českými vystavovateli je například Škoda Group. Ta chystá prezentaci autonomních technologií, posun ve vývoji představí i AŽD Praha.
DualShunter je jednou z mála novinek na veletrhu, která dosud nebyla prezentována. Řada výrobců přiveze vozidla, která už jezdí v řadě zemí, ale představí je v barvách nového dopravce. Jedním z nich budou jednotky Stadler KISS pro Srbské železnice.
Deník Zdopravy.cz bude na veletrhu přítomen a již v úterý přinese zprávy z celé akce.
Zdroj: Doprava