Úzkokolejky v úzkých
Jihočeský kraj a Vysočina začínají vážně řešit situaci, že přestanou jezdit vlaky na dvou úzkorozchodných tratích z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. Důvodem je údajná špatná finanční situace společnosti Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), která tratě vlastní a provozuje na nich i vlaky objednané oběma kraji.
„Podle informací předložených JHMD je tato společnost v tíživé finanční situaci, nemá odpovídající cash-flow a nevylučuje se možnost zastavení provozu,“ píše se v materiálu pro jednání Rady Kraje Vysočina, který se objevil na krajském webu.
Z informace vyplývá, že je ohroženo zabezpečení drážní dopravy na obou tratích, které JHMD provozují. Firma už v roce 2013 spadla na několik týdnů do insolvence kvůli nespláceným pohledávkám. V insolvenci je několik týdnů i společnost Strojírny místních drah, kterou JHMD ovládají.
Vyjádření JHMD redakce zjišťuje. Ve firmě došlo před třemi lety k zásadnímu sporu mezi akcionáři, a vedení firmy převzal tým okolo Borise Čajánka. Zakladatel firmy Jan Šatava a další železniční nadšenci z firmy úplně odešli. Na webu firmy není o problémech ani zmínka.
Zástupci obou krajů už s firmou v poslední době několikrát jednali. JHMD například požaduje navýšení ceny, kterou kraj doplácí na provoz vlaků, ze 66 až na 140 za každý ujetý kilometr, což úřady odmítly. JHMD chce také prodloužit smlouvu až do roku 2024. Firma chce například zpětně doplatit i poplatek za dopravní cestu od roku 2010, který předcházející vedení nepožadovalo. Kraj navrhl zvýšení plateb o půl procenta.
„Jednání s JHMD byla v posledních dvou týdnech velmi intenzivní a nadále pokračují, v našem kraji i na úrovni hejtmana a radního pro dopravu, finanční požadavky JHMD jsou bohužel z velké části pro kraj nereálné. Hledáme všechny možnosti, jak jim pomoci,“ komentoval situaci Ivan Študlar z kanceláře jihočeského hejtmana.
Kraje už mají připravený i alternativní jízdní řád pro autobusy pro případ, že by došlo k zastavení železniční dopravy. „K tomuto kroku bychom sahali velmi neradi, protože úzkokolejky představují významný fenomén regionu i v mezinárodním měřítku,“ doplnil Študlar.
Zdroj: https://ekonomika.idnes.cz