Ústecký kraj před železniční revolucí
Cestující v Ústeckém kraji čeká od 15. prosince změna, u které kraj doufá, že ji ani nepoznají a pokud ano, tak jen k lepšímu. Se začátkem platnosti nových jízdních řádů začnou v kraji jezdit vlaky šesti různých železničních dopravců. Kraj současně navýšil objem výkonů na železnici o zhruba 15 %, celkové náklady na veřejnou dopravu v zatím neschváleném rozpočtu počítají téměř s dvěma miliardami korun, o 400 milionů korun více než před dvěma lety.
„Není to pro nás krok do neznáma, se soukromými dopravci už spolupracujeme,“ řekl náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Jaroslav Komínek. Podle něj kontroly u dopravců ukazují, že jsou na start připraveni.
Čistě formálně bude v kraji sedm různých dopravců, Die Länderbahn si totiž ještě založil nově svoji českou pobočku pro provozní soubor Lounsko, vlaky z Liberce do Varnsdorfu a Rybniště bude dál zajišťovat česká organizační složka německé společnosti. Dopravci označují Ústecký kraj za laboratoř liberalizace železniční dopravy. V žádném jiném kraji nebude působit tolik dopravců; všichni se ale na jednom místě nepotkají. Pět se jich bude každý den potkávat ve stanici Most.
Pro cestující by se nemělo mnoho změnit. I nadále zůstane v platnosti tarif Dopravy Ústeckého kraje, na rozdíl od některých krajů bude i ve vlacích Českých drah platný i tarif státního dopravce. Pokladní Českých drah mají ale prioritně nabízet krajské jízdenky. „Věříme, že přitáhneme do veřejné dopravy další lidi, chceme se více zaměřit i na prezentaci výhod jízd na krajský tarif,“ dodal Komínek.
Kraj vybíral nové dopravce v takzvaných tržních konzultacích. Dominantním dopravcem se 70 % výkonů zůstanou České dráhy, které ale dosud s krajem nemají uzavřené smlouvy. Podle vedoucího odboru dopravy Jindřicha Fraňka je ale již znění dohodnuté a čeká se jen na schválení radou. Podle kraje dojde k průměrnému navýšení ceny výkonu u Českých drah zhruba o třicet korun na kilometr. Část smluv s ČD bude jen na čtyři roky.
Kraj chce i dál vybírat dopravce soutěžemi nebo poptávkou více firem najednou, jako to dělal v uplynulých dvou letech. O tom, zda půjde o otevřené soutěže, nebo tržní konzultace, zatím ještě nerozhodl.
Na kolejích v Ústeckém kraji budou nově společnosti Arriva vlaky, AŽD Praha, RegioJet a Die Länderbahn (česká pobočka), už delší dobu je v integrovaném systému společnost GW Train Regio. S výjimkou AŽD Praha, by měli mít všichni dopravci možnost koupě jízdenky ve vlaku bezkontaktní platební kartou, všichni budou plně uznávat krajský tarif, noví ani jiný v nabídce mít nebudou.
Od prosince se rozšíří i platnost tarifu Dopravy Ústeckého kraje do dalších oblastí. Nově bude platit u linek R23 a U32 až do Mělníka, dosud končila platnost ve Štětí. Krajský tarif bude platit i do středočeských Vraňan, v jednání je uznávání až do Kralup nad Vltavou.
Podle Jakuba Jeřábka z krajského úřadu je negativní zprávou rozvázání přípojů u části vlaků v Mostě. Důvodem jsou stavební práce na trati z Teplic do Mostu, kde bude zavedena pomalá jízda a situaci podle něj kvůli jízdním řádům jiných vlaků nešlo řešit.
Zdroj: Doprava