Ústecký kraj chce omezit provoz na trati, do které nedávno Správa železnic investovala stamiliony

08.04.2023 15:01

Provoz v oblasti mají kvůli malému vytížení vlaků převzít autobusy.

Špatná koordinace mezi zájmy krajů a Správou železnic (SŽ) povede ke zmaření další investice do českých tratí. Ústecký kraj plánuje od příštího roku výrazně omezit provoz na trati 085 Varnsdorf – Rybniště. Ze dvanácti párů vlaků denně má dojít k seškrtání na tři páry denně. Správa železnic přitom v posledních letech do úprav trati investovala stovky milionů korun.

S plány na redukci provozu už seznámil kraj starosty podél trati, kteří s ní nesouhlasí. Kraj to vysvětluje počty cestujících i souběhem s autobusovou linkou. „Spoje linky U9 jsou ve většině případů nevyužívány, anebo jsou využívány sezónně. V zásadě lze o hovořit o jednotkách cestujících (4-6) na spoj s možnými odchylkami, přičemž například nejvytíženější ranní spoj (Rybniště – Varnsdorf) převezme linka U8 (do Děčína),“ uvedla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková.

Kraj se proto pro zajištění dopravní obslužnosti podél trati rozhodl využít autobusy. „Spoje autobusů jsou v liniovém osídlení tohoto typu i vzhledem k vedení po Varnsdorfu nezbytné a dokazuje to na rozdíl od vlaků jejich velmi vysoké vytížení, někdy i přeplněné,“ dodala Fraňková.

Správa železnic ve svém vyjádření uvedla, že od roku 2018 do roku 2022 do trati investovala v součtu 372 milionů korun.

Nové přejezdy i nástupiště

Jen do zvýšení úrovně zabezpečení železničních přejezdů šlo souhrnně zhruba 190 milionů korun. „Kromě toho se zde mezi lety 2019 a 2022 postupně realizovaly opravy železničního svršku, mostních objektů a úpravy zastávek do bezbariérového stavu v součtu za 52 milionů korun. Díky těmto opravám a instalaci přejezdových zabezpečovacích zařízení stoupla rychlost na trati z původních 30–50 km/h na 70,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

V letech 2018–2019 Správa železnic také provedla generální opravu stanice Varnsdorf na trati z Liberce. Rozsah prací byl dimenzován i na osobní dopravu v úseku Varnsdorf – Rybniště. Oprava železničního spodku a svršku, zřízení bezbariérových nástupišť a výměna zabezpečovacího zařízení přišly na 130 milionů korun.

Kraj modernizaci nepožadoval

Kraj v odpovědích uvedl, že modernizaci trati nepožadoval. Na rozdíl od jiných tratí, kde o opravy či uvedení do provozuschopného stavu marně žádá. „Modernizace proběhla na základě vyhodnocení Správy železnic pravděpodobně z technologických důvodů. Nejspíš z důvodu mnoha přejezdů a jejich zastaralého zabezpečení. I tak jsme rádi za každé zlepšení úrovně infrastruktury železničních tratí a jejich zabezpečení na území Ústeckého kraje,“ podotkla Fraňková.

Nejde přitom o první případ, kdy se kraje rozhodly omezit dopravu na trati jen krátce poté, co na ní došlo k modernizaci a investicím v řádu stovek milionů korun. Například předloni Středočeský kraj zastavil provoz na trati z Vraňan do Lužce nad Vltavou, kde Ředitelství vodních cest postavilo úplně nový most. Podobně došlo k omezení dopravy na trati z Mělníka do Mladé Boleslavi jen krátce po modernizaci a rekonstrukci.

Správa železnic uvedla, že rozhodování o rozsahu osobní dopravy je plně v8 kompetenci Ústeckého kraje. „Zároveň je ale na místě konstatovat, že rozhodování krajů o případných redukcích spojů nebo přímo zastavení dopravy na některých tratích nemá stanovený žádný obecný systém a se Správou železnic kraje takové záměry obvykle nekonzultují ani nekoordinují. Proto budeme působit na osvětu v této oblasti prostřednictvím Asociace krajů ČR,“ dodal Gavenda.

Zdroj: Doprava