Ústecký kraj chce koupit vlastní vlaky

22.08.2024 14:43

Po Jihomoravském kraji je Ústecký kraj dalším regionem, který zvažuje jít na železnici cestou pořízení vlastních vlaků. Kraj dnes oznámil, že připravuje záměr pořízení bateriově-elektrických jednotek (rovněž označované jako akutrolejové, BEMU). Jednou z možností je nákup s dotací z Modernizačního fondu, který je financovaný z výnosů z emisních povolenek. Vyjet by měly v roce 2031.

O plánu informoval kraj v tiskové zprávě. Má jít až o 26 jednotek s kapacitou 100–130 míst k sezení. Jízda umožní provoz částečně pod trolejemi a částečně díky baterii mimo ně. Dotace může dosáhnout až 85 % ceny. Vozidla chce dopravce nasadit do provozního souboru Středohorská železnice II, který počítá se zahrnutím těchto linek.Nasazení v různé roky vyplývá z odlišného konce smluv se stávajícími dopravci. „Záměr dalších nových vlaků se mi líbí pro jejich bezemisnost a energetické úspory. Pro kraj je to i výrazná finanční úspora při jejich provozu, když podstatnou část ceny za vozidlo může uhradit pomocí dotace. Projekt je zajímavý jak pro kraj kvůli úspoře nákladů, tak i pro stát, který díky bateriovým technologiím může ušetřit při elektrizacích a nemusí elektrizovat 100 % délky linek,“ řekl k tomu radní Jan Růžička pověřený řízením oblasti dopravy.

Soutěž na dopravce zvlášť

Na seznamu linek je i provoz po trati z Lovosic do Teplic, kterou po sesuvu půdy není schopna Správa železnic stále opravit.

Předpokládaných 14 vozidel bude zpočátku určeno pro pokrytí prvního provozního stupně zahrnujícího zajištění dopravní obslužnosti na linkách U12, U52 a L2 od prosince 2031. V prosinci 2032 se k těmto 14 vozidlům připojí dalších 12 shodných vozidel, pro které chce Ústecký kraj zajistit financování s využitím podpory případných budoucích dotačních programů. Celkový počet vozidel provozního souboru dosahuje 26 jednotek BEMU, které budou provoz na výše uvedených linkách zajišťovat v období od prosince 2031 (potažmo od prosince 2032) po dobu následujících 15 let, tedy do prosince 2046.

V praxi by kraj tak mohl soutěžit separátně výrobce a pak dopravce. Stejný model využil Jihomoravský kraj, který takto s dotací pořídil elektrické jednotky Moravia a následně vysoutěžil dopravce.

Zdroj: dp