Velké rozčarování zažívají dopravci, kteří k pohonu využívají trakční elektřinu. Stát jim loni slíbil dvojí pomoc, nedočkali se ani jedné. Ministerstvo dopravy naopak i přes sliby o přesunu zboží na železnici čerstvě ulevilo silničním dopravcům.
Po mnoha letech díky tlaku zejména sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz začal letos platit novelizovaný zákon o podpoře energie z obnovitelných zdrojů, který všechny dopravce osvobodil od poplatku za obnovitelné zdroje. Ročně jde o zhruba miliardu korun, kterou měli dopravci ušetřit. Podobná praxe je i v Německu.
Jenže k odpuštění nedošlo, i když je zákon již podepsán prezidentem. Důvod? Ministerstvo průmyslu a obchodu loni na podzim neposlalo do Evropské komise notifikaci k této úlevě. V té době resort, společně s dopravou, řídil Karel Havlíček. Než bude souhlas, nemůže úleva platit.
230 milionů chybí
„Osvobození železniční dopravy od regulované platby POZE je veřejnou podporou, kterou je třeba notifikovat u Evropské komise. Podle pravidel veřejné podpory EU je možné podporu poskytnout až po notifikaci, resp. po vydaném rozhodnutí Komise, kterým se podpora prohlašuje za slučitelnou s vnitřním trhem EU. Do současné doby takové rozhodnutí EK nebylo vydáno,“ uvedl mluvčí ministerstva průmyslu Marek Vošahlík. Ministerstvo dopravy za dva dny neodpovědělo.
Nejde přitom o jediný problém, který po Havlíčkově vedení dopravcům zůstal. Ministerstvo dopravy loni schválilo dotační program Rocet, který měl dopravcům kompenzovat náklady na poplatek za loňský rok. Začalo přijímat žádosti. Jak se ukázalo, slibovaných 230 milionů v rozpočtu vůbec nebylo. „Se slíbenou kompenzací za rok 2021 jsme počítali a doufali, že nám pomůže zlepšit konkurenceschopnost železniční nákladní dopravy a alespoň částečně napomoci přesunu zboží na koleje,“ uvedl výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.
Jen cena trakční elektřiny přitom meziročně stoupla o 76 %. To je výrazně více než zdražení, jaké nastalo u nafty. Zatímco v případě silničních dopravců ministerstvo vyslyšelo nářky okamžitě a u části z nich zrušilo silniční daň, u železničních žádná podpora nenastala. „Připadá nám to, že v očích ministerstva mají problém jen silniční dopravci,“ dodal Sládek. Trakční elektřina se na nákladech dopravců podílí zhruba 30–35 %. Problém se týká nejen železnice, ale i městské hromadné dopravy v elektrické trakci.
Zdroj: Doprava