Správa železnic letos začne modernizovat trať ze Střelic do Zastávky u Brna a kompletně přestaví stanici v Zastávce. Prostor připraví tak, aby bylo možné v zadní části stanice postavit nástupiště pro muzejní dráhu. Turisté, kteří by zde chtěli přestupovat z běžných vlaků do muzejních, by se takové možnosti měli dočkat v roce 2024. Její provozovatel, Regionální úzkorozchodná železnice (RÚŽ), pracuje na projektové dokumentaci, aby mohl stavět současně vlastní nástupiště, řekl ČTK za společnost RÚŽ Jan Procházka.
Po mnoha letech by se tak měl splnit sen těch, kteří někdejší důlní dráhu převzali a postupně přestavěli na úzký rozchod a provozují ji. Zatím jezdí turisté do Zbýšova obvykle autem, kde zaparkují u muzea a u stanice, odkud vláčky v létě vyjíždějí. Po letech svépomocných prací už sice několik let jezdí až do Zastávky, ale na nástupiště zdejší stanice je to stále poměrně daleko a hlavně špatně přístupným terénem, navíc přes koleje.
„Zatím nám všichni vycházejí vstříc, jak České dráhy, tak Správa železnic, tak stavební úřad v Rosicích. Ještě budeme jednat o finanční podpoře. Něco můžeme postavit svépomocí, ale nástupiště musí udělat odborná firma a odhad ceny je jeden milion korun,“ řekl Procházka. Koleje bude nutné prodloužit ještě zhruba o 300 metrů.
Lidé, kteří letos do Zbýšova přijedou, se mohou těšit na druhou parní lokomotivu, která zde bude jezdit. Vedle stroje z roku 1913 od firmy Henschel to bude lokomotiva BS 80 z roku 1951, kterou vyrobila v Praze ČKD. Stejný typ jezdí například i na mladějovské dráze. „Naposledy sloužila v železárnách v Králově Dvoře u Berouna. Odkoupili jsme ji před třemi lety od soukromého vlastníka. Dostane červenočerný nátěr,“ řekl Procházka. Ve Zbýšově jezdí i bývalé důlní lokomotivy a jedna z atrakcí je cesta důlním vlakem, tedy úzkými vagony, jimiž havíři jezdili do podzemí.
Zdroj: Doprava