Třetina dlouhých RegioPanterů je již v provozu

04.04.2024 12:33

České dráhy převzaly v těchto dnech od společnosti Škoda Group už dvacátou třívozovou jednotku RegioPanter řady 640.2. Podobně jako většina dosud dodaných vlaků zamířila do Olomouckého kraje, kde bude obsluhovat linky Šumperk – Uničov – Olomouc – Přerov – Vyškov na Moravě, Kouty nad Desnou – Zábřeh na Moravě – Olomouc – Prostějov – Nezamyslice a Olomouc – Přerov – Hranice na Moravě – Vsetín.     

„Dvacátá jednotka představuje dokončení první třetiny naší objednávky na 60 moderních bezbariérových třívozových vlaků RegioPanter řady 640.2. První dvě jednotky jsme uvedli do provozu loni v létě v Moravskoslezském kraji a další již směřovaly do Olomouckého kraje,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu, a připomíná, jaké výhody nové vlaky pro cestující v Olomouckém kraji přinášejí: „RegioPantery druhé generace nahradily starší soupravy sestavené z lokomotiv a klasických vozů a během několika týdnů odsunou na vedlejší kolej také starší pantografy řady 460. Kvalita cestování tak skočila doslova o generace dopředu. Současné vlaky jsou klimatizované, bezbariérové, mají Wi-Fi, elektrické zásuvky a USB pro dobíjení mobilů a notebooků a množství dalších předností.“  

Po uvedení nových Panterů do provozu budou v Olomouckém kraji jezdit v regionální dopravě téměř výhradně jen moderní vozidla, což představuje dobrou pozitivní zprávu pro všechny cestující a ukázku toho, že česká železnice může nabídnout dopravu hodnou 21. století. Pokud chceme více cestujících dostat do veřejné dopravy, nemůžeme jít jinou cestou, než je modernizace vozidlového parku dopravců,“ zdůrazňuje význam pořízení nových vozů do flotily národního dopravce ministr dopravy Martin Kupka.  

V Olomouckém kraji bude jezdit celkem 27 nových Panterů a tři starší z předchozí dodávky moderních vlaků. 

„Železniční doprava je pro Olomoucký kraj naprosto zásadní. Proto jsem velmi rád, že se daří zvyšovat komfort cestování po železnici, která je ekologickou alternativou k individuální automobilové dopravě. Hejtmanství prostřednictvím svého dopravního koordinátora dbá o to, aby na sebe jednotlivé prostředky veřejné dopravy navazovaly a lidé jimi mohli cestovat třeba i na jednu integrovanou jízdenku,“ uvádí Josef Suchánek, hejtman Olomouckého kraje.

Po vyrobení všech RegioPanterů pro Olomoucký kraj budou pokračovat dodávky jednotek pro Královéhradecký, Středočeský a Zlínský kraj. První středočeská jednotka je již také vyrobena a prochází zkouškami a schvalováním, protože je v některých prvcích mírně odlišná od vlaků pro jiné regiony, nabízí např. více míst v 1. třídě.

„V letošním roce dokončíme obě zakázky na dodání celkem 110 nových RegioPanterů pro České dráhy. Na výrobě jednotek se podílejí hned čtyři naše české závody. V Ostravě probíhá svařování a lakování hliníkových konstrukcí, v plzeňských Doudlevcích výroba kompletní elektrické výzbroje. Finální montáž vozidel pak probíhá v Šumperku a Plzni, kde se také vlaky oživují a testují. Celkově letos v našich výrobních areálech vyrobíme pro národního dopravce 8 dvouvozových, 46 třívozových a 4 bateriové jednotky RegioPanter,“ doplňuje Tomáš Ignačák, President Regionů CZ&SK a Central East a místopředseda představenstva Škoda Group.

České dráhy u společnosti Škoda Group objednaly 50 dvouvozových elektrických jednotek řady 650.2 a 60 třívozových jednotek řady 640.2 RegioPanter. Do provozu tak bude uvedeno celkem 280 vozidel, které nabídnou pohodlné sedačky skoro 21 tisícům cestujících. Výroba všech jednotek má být dokončena do konce roku.

Tornádům zbývají poslední týdny v provozu

Nové RegioPantery vytlačily z provozu klasické soupravy s lokomotivami a nyní už nahrazují také elektrické jednotky řady 460 přezdívané „Tornádo“. Posledních šest provozovaných jednotek postupně ukončí svůj plánovaný provoz přibližně do začátku května. První z nich budou odstaveny už okolo Velikonoc a v květnu už by měly všechny výkony obsluhovat jen nové jednotky RegioPanter. Poslední jednotky řady 460 pak zůstanou už jen jako záloha pro řešení mimořádných situací, např. v případě vyššího správkového stavu plánovaných vozidel.

Zdroj: Doprava