Traťoví dělníci ušetřili lidem na železnici desítky minut času

25.08.2017 11:05

Modernizace na hlavním železničním koridoru republiky, který prochází napříč územím kraje, přinese i v budoucnosti zkracování doby jízdy a zvyšování rychlosti. „Před 25 lety byla většina vlaků pomalejší a nebyl využíván intervalový jízdní řád,“ uvedl Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí Českých drah.

            Zrychlení spojů potvrdil i mluvčí dopravce Regiojet Aleš Ondrůj. „Určitě došlo ke zkrácení jízdních dob v řádech minut, což se projevilo v našich předloňských jízdních řádech.“

            Nejvíc se zrychlilo cestování tam, kde železniční dělníci provedli modernizace a elektrifikace tratí, což zrušilo nutnost výměny naftových lokomotiv za elektrické.

            „Na tratích se zvedla rychlost z maximálních 120 na 160 km/h. Třeba v roce 1992 trvala cesta expresem Košičan z Prahy do Žiliny necelých 6 hodin. Průměrná rychlost byla jen 76 km/h,“ popsal mluvčí s tím, že nyní SC Pendolino Košičan urazí cestu do Žiliny za 4 hodiny a 27 minut.

            Na území republiky nastalo nejvýraznější zrychlení tam, kde byly modernizovány železniční koridory a nasazeny moderní vlaky. „Jde hlavně o směry z Prahy na Moravu, ať již jde o Brno, Olomouc, nebo o Ostravu. I na těchto úsecích zůstala místa s omezenou rychlostí, která v maximech nedosahuje ani stovku,“ upozornil Šťáhlavský.

            Nejrychlejší expres Slovenská strela potřeboval na cestu z Prahy do Brna tři hodiny a 14 minut, dnes tuto trasu přes Pardubice zvládají vlaky za necelé dvě a půl hodiny, tedy o tři čtvrtě hodiny rychleji.

            Zrychlení na střední a severní Moravu je dokonce ještě vyšší. Košičan patřil před 25 lety k nejrychlejším a na cestu do Olomouce potřeboval 2 h 59 minut. Dnes tuto trasu překonává pendolino do Olomouce za 2 hodiny.

Zdroj: E15