Téměř o rok dříve
České dráhy převzaly poslední ze čtrnácti modernizovaných lokomotiv řady 742. Po úpravách v CZ LOKO je z nich EffiShunter 1000M. CZ LOKO zakázku dokončilo s téměř ročním předstihem. Původně mělo být hotovo letos v listopadu.
Dokončení kontraktu za 684 milionů korun oznámily obě firmy ve společné tiskové zprávě. „Zrychlení této série modernizací bylo prakticky jedinou možností, jak alespoň částečně udržet ekonomiku projektu v reálných mezích. V té době, těsně po podpisu smlouvy, začala válka na Ukrajině a dodavatelské řetězce se rozpadly. Enormně se zdražily ceny prakticky všech komponentů a nám hrozil katastrofický scénář. Tímto jsme mu předešli. Bezesporu ke spokojenosti zákazníka, který mohl vozidla dříve využívat,“ říká Jan Kutálek, člen představenstva a obchodní ředitel CZ LOKO.
Nešlo přitom o jedinou komplikaci, které muselo CZ LOKO čelit. Firma musela najít narychlo jiného dodavatele zabezpečovacího systému ETCS, když Alstom nečekaně ukončil výrobu systému EBICAB, používaného v této řadě. Proto CZ LOKO přešlo na nový systém AURIGA španělského výrobce CAF.
„Veškerou integraci a zkoušky jsme museli dělat úplně od začátku a to není snadné. U sériových lokomotiv, kde španělský systém rovněž nasazujeme, aktuálně plánujeme přepínání do režimu Switch-On,“ uvedl Jan Kutálek. Vozidlo je pak plně způsobilé k ostrému komerčnímu provozu pod ETCS na tuzemské železniční síti.
S předstihem a za stejnou cenu? Ojedinělé
„Komplexní modernizace lokomotiv řady 742 na EffiShunter 1000M je součástí naší Strategie 2030, v níž obnovíme významnou část vozidlového parku,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu. Oceňuje přitom, že CZ LOKO zvládlo zakázku ve složitých vnějších podmínkách v původní ceně a s předstihem. „Mezi našimi dodavateli je bohužel takové plnění zakázek zcela ojedinělé,“ dodal Ješeta.
Zdroj: Doprava