SŽ zmodernizuje vozy pro „dráteníky“ MVTV2
Správa železnic (SŽ) nechá generálně opravit a částečně zmodernizovat vozy pro kontrolu a údržbu trakčního vedení MVTV2. Zakázku, která zahrnuje 43 vozů, získala Škoda Group; cena činí 750 milionů korun.
Práce začnou letos v létě v šumperské továrně Škody, s prvními dvěma prototypy se počítá do konce roku 2025. Dokončení celého projektu je naplánováno na polovinu roku 2029.
„V Šumperku máme mnohaletou tradici v oblasti oprav a modernizace kolejových vozidel, a to včetně těchto speciálních typů. Naše předchozí zkušenosti chceme využít tak, abychom splnili očekávání zákazníka a prodloužili životnost vozidel na další léta. Hlavním cílem projektu je technické sjednocení této řady vozidel, což povede zejména ke zlepšení obsluhy, spolehlivosti a údržby,“ uvedl Aleš Měrka, viceprezident Škody pro servis.
Každé vozidlo bude rozebráno, všechny díly zkontrolovány a podle potřeby buď opraveny, nebo vyměněny. Po opětovném sestavení budou vozidla opatřena novým nátěrem. Kromě oprav projdou vozidla i částečnou modernizací. Instalována bude nová převodovka, která umožní jízdu rychlostí od 10 km/h.
Kromě toho bude systém palubního napětí převeden ze 48 V na 24 V. K této změně dochází podle SŽ kvůli kompatibilitě s dnes dostupnými komponenty, které jsou v železniční dopravě standardizovány na napětí 24 V. Při použití již zastaralého napětí 48 V chyběly náhradní komponenty. To si vyžádalo používání prvků 24 V s měniči, což způsobovalo komplikace při údržbě.
Oprava prvních dvou prototypů potrvá 18 měsíců. U sériové výroby se počítá s tím, že oprava každého vozidla zabere přibližně šest měsíců.
Původní výrobu vozů pro Československé státní dráhy zajišťovala Vagónka Studénka. V šumperském výrobním závodě jsou vozidla řady MVTV2 opravována a modernizována od roku 2007.
Zdroj: dp