Ministerstvo dopravy otevírá možnost změny drážní legislativy, která by umožnila provoz takzvaných lehkých kolejových vozidel, někdy označovaných také jako vlakotramvaje. Chystá vypsání studie, která má ukázat, zda je takový provoz u nás reálný.
Na jednání podvýboru pro dopravu to uvedl ředitel odboru drážní a vodní dopravy ministerstva Jindřich Kušnír. „Finalizujeme zadávací podmínky. Mělo by jít především o prověření technických a bezpečnostních požadavků i ekonomické efektivity takových projektů,“ uvedl Kušnír. Studie má být financována ze zdrojů Technologické agentury (TAČR)
Lehká kolejová vozidla nemusejí plnit tak přísné bezpečnostní normy jako běžná železniční vozidla, jsou proto i levnější. Ministerstvo dopravy nedávno navrhlo Evropské unii zmírnění takzvaných TSI norem, ale neuspělo.
Systémy vlakotramvají zažívají v posledních letech v řadě zemí rozmach, známý je například nedávno otevřený provoz v maďarské Szegedu, jako vzor bývá označováno německé Karlsruhe.
Vlakotramvaje by mohly být i řešením pro řadu nedostatečně využívaných tratí, kdyby došlo ke změně kategorie dráhy a byl na nich oddělený provoz. Inspirací je například rakouský Badner Bahn ve Vídni.
Podle Kušníra je ale potřeba vzít v úvahu, že se železnice nemá přizpůsobovat malým přepravním proudům, ale cílem má být dostat více lidí do vlaků. „Nelze si představit, že vlakotramvajemi budeme řešit náhradu starších lehkých kolejových vozidel a obcházet bezpečnostní pravidla,“ dodal Kušnír.
Jaroslav Tomík ze Svazu cestujících ve veřejné dopravě uvedl, že je potřeba na toto téma zahájit diskuzi. „Není to řešení pro každou oblast, ale jsou v Česku určitě tratě, kde by šly využít,“ uvedl Tomík. Jako příklad uvedl trať z Olomouce do Drahanovic. „Je nejvyšší čas se pohnout k nové legislativě. Reálně je v Česku poptávka po stovkách takových vozidel,“ míní Emanuel Šíp z Hospodářské komory. Podle něj by mělo vzniknout vozidlo, které zvládne provoz po železniční trati i uzpůsobených tramvajových tratích.
Zdroj: Doprava