Správa železnic získá ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) více peněz, než byl původní plán. Podle dnešního rozhodnutí Výboru SFDI 2,671 miliardy korun navíc na investice a 650 milionů navíc na zajištění provozuschopnosti.
Správa železnic o tom informovala v tiskové zprávě. Správa železnic tak bude mít v případě oprav namísto původních 14,385 miliard korun lehce přes 15 miliard korun. Část z nově přidělených peněz na provozuschopnost půjde na odstraňování následků neočekávaných událostí. Téměř 50 milionů korun se použije na opravu havarijního stavu zabezpečovacího zařízení ve stanici Otrokovice, který způsobila mimořádná událost z letošního 7. června. Částka ve výši 42 milionů je určena na odstranění sesuvu a sanaci skal v úseku Karlštejn – Zadní Třebaň, dalších 40 milionů půjde na dokončení sanace traťového tělesa po nepříznivých meteorologických jevech v úseku Strakonice – Katovice. Na řešení následků dvou mimořádných událostí ve stanici Bohumín je určeno 26 milionů korun.
Peníze navíc mají vyřešit o problém s odkládáním některých oprav kvůli nedostatku financování. Celkem 50 milionů korun vynaloží Správa železnic na financování opravy traťového úseku mezi Roztoky u Křivoklátu a Rakovníkem. Dalších 47 milionů půjde na opravu úseku z Liběšic do Úštěku na Litoměřicku, kde má dojít k odstranění rychlostních propadů. Celkem 35 milionů korun si vyžádá oprava stožárů trakčního vedení ve Velimi.
Peníze do již probíhajících akcí
V případě investic půjde o navýšení rozpočtu přes hranici 40 miliard korun, konkrétně na 40,475 miliardy korun. Jde o provedení úprav původních limitů, které umožní plynulé financování již probíhajících akcí podle platných časových a finančních harmonogramů výstavby. Jedná se zejména o klíčové modernizační stavby na 1. železničním koridoru: Velim – Poříčany, Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí, uzel Pardubice s úsekem Pardubice-Rosice nad Labem – Stéblová nebo úsek Brno – Adamov – Blansko. Dále jde o dokončovanou stavbu Soběslav – Doubí a další realizované modernizační akce, například Mstětice – Praha-Vysočany nebo rekonstrukci železniční stanice Vsetín.
Zároveň se navýšení zdrojů využije na bezproblémové pokračování realizace probíhajících staveb hrazených z Nástroje pro oživení a odolnost Evropské unie (RRF). Několik akcí s vazbou na tento finanční nástroj bude rovněž nově zahájeno.
Zdroj: Doprava