Správa železnic chystá miliardovou výměnu mostu přes Labe a opravu tunelu v Děčíně

04.01.2021 21:19

Správa železnic chystá na příští rok zakázku na opravu relativně krátkého, ale pro českou železniční nákladní dopravu mimořádně důležitého úseku. V soutěži s maximální cenou 1,199 miliardy korun hledá firmu, která vymění jednokolejný most přes Labe, který spojuje takzvanou „pravobřežku“ s koridorovou tratí z Děčína do Drážďan přes stanici Prostřední Žleb.

Kromě výměny mostu současně dojde i k opravě celé trati v podobě rekonstrukce trati v úseku Děčín východ – Děčín Prostřední Žleb včetně sanace Děčínského tunelu z roku 1874. V něm dojde k výměně části klenby, obnově trakčního vedení a úpravě kabelizací. Současně také mezi východním nádražím a tunelem vzniknou protihlukové stěny.

Nejnákladnější částí celé akce bude výměna mostu přes Labe. Kvůli povodni v roce 2013 musela nechat Správa železnic za 20 milionů v roce 2015 opravit jeho pilíře, teď dojde k výměně celé mostní konstrukce.

Výměna po více než sto letech

„Architektonicky je nová konstrukce podobná té původní, aby nebyl narušen původní krajinný ráz v údolí Labe. Nová konstrukce je rombické (kosočtverečné) soustavy,“ řekla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. Po výměně zůstane na mostě rychlost 50 km/h. Most byl postaven v roce 1916, důvodem výměny je jeho špatný technický stav.

Celý úsek je dlouhý 1,6 kilometru, most je dlouhý 265 metrů, tunel měří 395 metrů.

Správa železnic přistoupila v soutěži k omezení maximální výše v soutěži. Pokud nabídky překročí 1,199 miliardy korun, soutěž zruší. V informačním letáku ke stavbě je přitom cena ještě 737 milionů korun. Podle Pistoriusové jde ještě o ceny z roku 2019. „Nárůst nákladů v dokumentaci pro stavební povolení je z důvodu značného rozšíření sanace děčínského tunelu, nárůstu jednotkových cen a zpřesněním technického řešení oproti dokumentaci pro územní rozhodnutí. V hloubené části tunelu dojde oproti původnímu předpokladu k výměně vrchní části klenby, a to v otevřené stavební jámě,“ dodala Pistoriusová.

Úsek z východního děčínského nádraží do Prostředního Žlebu je využíván prakticky pouze nákladní dopravou. Nákladní dopravce čeká kvůli tomu dlouhá výluka: ta je plánována na příští rok od března do listopadu. Během ní budou muset nákladní vlaky úvratí přes stanice Děčín nebo Ústí nad Labem západ, případně bez úvrati přes Prahu.

Zdroj: Doprava