Železniční osobní doprava se může začít loučit s lokomotivami řady 242, kterým se přezdívá Plecháč. Důvodem jsou dodávky nových jednotek RegioPanter. Ještě letos Plecháče zmizí z čela regionálních osobních vlaků v Čechách, po dodání nových jednotek také na na jižní Moravě. Do jižních Čech bude letos dodáno deset nových RegioPanterů, Jihomoravský kraj by měl začít odebírat první z 37 objednaných jednotek.
Během dvou až tří let klesne potřeba Plecháčů z přibližně 50 lokomotiv na několik málo posledních kusů. Podle současných plánů dojezdí do roku 2025 také na rychlících linky R11 v úseku Plzeň – České Budějovice – Jihlava. Oznámily to dnes České dráhy.
Plecháči ale nejsou jedinou obětí postupné modernizace české železnice. České dráhy chtějí v této dekádě vyřadit zhruba 900 starších vozidel. „Naše Vize 2030 počítá s vyřazením typů, které jsou na konci své životnosti, ale také těch, které jsou zastoupeny malým počtem nebo jejich provoz je z různých příčin, například kvůli instalaci ETCS, neperspektivní. Počítáme s tím, že se sníží různorodost našeho vozidlového parku, a díky tomu se zjednoduší údržba a opravy,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro servis Michal Kraus.
Stejný osud jako Plecháče čeká starší elektrické jednotky řady 560 na jižní Moravě a řady 460 na střední a severní Moravě. I v tomto případě je ukončení jejich provozu spojeno s plánovanou obnovou vozidel na Moravě. Ukončení provozu všech starších pantografů se předpokládá do prvních měsíců roku 2024.
V souvislosti se zahájením provozu pod dohledem ETCS od 1. ledna 2025 vyřadí dráhy do konce roku 2024 také řady 150.2 a 151, které jsou na konci své životnosti. Stejný osud čeká málo početnou řadu 371 (Bastard). Do té se podle ČD nevyplatí instalovat ETCS.
Zdroj: Doprava