Škodovácké push-pully jako řešení pro příměstskou dopravu v okolí Prahy
Dvoupodlažní soupravy nabízí totiž dostatečnou kapacitu a zároveň flexibilitu. Zmíněný Moravskoslezský kraj si objednal soupravy tří vozové, ale podle vyjádření ze Škoda Transportation mohou být soupravy provozovány až sedmi vozové. Nejkratší může být souprava dvouvozová. Tato variabilita tak přímo vybízí k využití souprav v příměstské železniční dopravě, pro kterou je typický značný rozptyl přepravní kapacity v rozsahu přibližně 230 až 800 míst k sezení.
Souprava push-pull se vždy skládá s řídícího vozu na jednom konci soupravy, následují vložené vozy a na druhé straně soupravy je koncový vůz, ke kterému se připojuje lokomotiva.
Právě připojování lokomotivy k soupravě je výhodou a umožňuje nasazování jak na elektrifikované, tak neelektrifikované tratě. K push-pull soupravě totiž může dopravce připojit jak dieselovou, tak elektrickou lokomotivu. V budoucnu třeba i vodíkovou. Souprava push-pull je vhodná jak pro tratě hlavní (využití v pracovních dnech a špičkových časech), tak i pro tratě vedlejší (využití pro víkendový provoz nebo v sedlových časech).
Právě tuhle flexibilitu využijí i Moravskoslezském kraji na trati z Ostravy do Frýdku-Místku se zajížděním přes Frýdlant nad Ostravicí do Frenštátu pod Radhoštěm a popř. až do Valašského Meziříčí. V prvních letech budou jezdit push-pull s dieselovými lokomotivami a po elektrizaci a zdvoukolejnění tratě Ostrava – Frýdek-Místek a následně elektrizaci Frýdek-Místek – Frenštát pod Radhoštěm budou táhnout-tlačit soupravy elektrické lokomotivy. V případě železničních jednotek se může stát, že kvůli poruše na trakčním systému musí dopravce celou jednotku odstavit z provozu. Což způsobuje nemalé potíže při vypravování vlaků. Push-pull souprava tento problém částečně řeší. Pokud dojde k poruše na lokomotivě, může dopravce k vozům připojit jinou lokomotivu a dvoupodlažní soupravu vypravit na trať. U výluk (zejména trakčního vedení) pak může soupravy dopravce vypravit rovnou s lokomotivou nezávislé trakce, čímž se eliminuje problematika zajišťování náhradní autobusové dopravy nebo nutnost přesedání z jedné soupravy do jiné.
Zdroj: Doprava