Škoda zahájila výrobu panterů pro lotyšské dráhy

28.03.2021 09:06

Skupina Škoda Transportation začala naplňovat zakázku na dodávku 32 elektrických jednotek RegioPanter pro Lotyšské státní dráhy (Pasažieru vilciens), když zahájila výrobu prvního vlaku. Výroba začala svařováním a obráběním prvních dílů. Dceřiná firma Škoda Vagonka získala zakázku v přepočtu za více než šest miliard korun v létě 2019.

„Jednotky začneme zákazníkovi předávat ve druhé polovině roku 2022 a dodávky budou pokračovat v i následujícím roce,“ uvedl mluvčí Škody Transportation Jan Švehla. Lotyši s českými vlaky počítají na paprskovité trasy z Rigy směrem na města Aizkraukle, Tukums, Skulte a Jelgava. V ceně je zahrnuta i údržba, dodávky náhradních dílů a školení.

Cesta k zakázce přitom nebyla přímá, vedla přes lotyšský antimonopolní úřad a řadu odvolání a administrativních tahanic s konkurencí. Dopravce původně vyhlásil vítězem Talgo, nabídky ale musel dle rozhodnutí úřadu přehodnotit, zejména pokud jde o provozní náklady. Konkurenty Škody v tendru byly vedle Talga ještě CAF a Stadler.

Nové elektrické jednotky ze Škody Vagonka budou určeny pro provoz na tratích s rozchodem 1520 mm a napájecím napětím 3 kV s možností budoucí změny na 25 kV. Vozidla musí odolat klimatickým podmínkám od –40 °C až do +40 °C. Obsaditelnost vozidel bude činit minimálně 400 sedících a až 450 stojících cestujících. Maximální rychlost vozidel bude 160 km/h.

Zajímavostí je, že jednotky budou „oblečeny“ do kombinace žluté, antracitově černé a šedé barvy. Neponesou tak lotyšské národní barvy, především karmínově červenou, jak bylo prezentováno v prvních vizualizacích.

Škoda aktuálně vyrábí i 31 RegioPanterů pro České dráhy a od loňského prosince i 37 stejných jednotek pro Jihomoravský kraj. Vedle České republiky jezdí tyto vlaky ještě na Slovensku.

Zdroj: Doprava