Rychlíky bez kontroly
Dopravci, kteří provozují dálkové vlaky v objednávce ministerstva dopravy, mohou prakticky beztrestně porušovat smlouvy se státem na provoz těchto vlaků, zejména v oblasti dodržování plánovaného počtu vozů, jejich vybavení nebo čistoty.
Pravděpodobnost, že budou pokutováni, je totiž minimální. Ministerstvo dopravy ročně dopravcům rozdělí za provoz dálkových vlaků přes šest miliard korun, za celý uplynulý jízdní řád provedlo u dopravců jen 115 kontrol. Tolik dálkových vlaků vypraví dopravci v Česku za pár hodin.
Deník Zdopravy.cz se o počty kontrol začal zajímat poté, co popsal několik případů úpadků kvality na některých dálkových linkách. Šlo například o vlaky mezi Prahou a Českými Budějovicemi Českých drah nebo rychlíky RegioJetu.
Z přehledu vyplývá, že při 115 kontrolách za platnosti minulého jízdního řádu byly uděleny pokuty ve výši 1,35 milionu korun. Za celý rok. V praxi to znamená, že v celkovém objemu plateb od státu nejsou nijak motivováni k tomu, aby byly smlouvy dodržovány. Stejně tak je minimální pravděpodobnost, že budou nedostatky odhaleny.
Letošní rok sice ukázal mírné navýšení kontrol i udělených pokut, stále jde ale o zlomek z celkového počtu vlaků.
Ministerstvo dopravy nemá prakticky žádné lidi na kontroly. „Ministerstvo aktuálně posuzuje možnosti zapojení kontrolních pracovníků bez přímé vazby na ministerstvo dopravy, protože však tyto procesy nejsou ještě dotaženy, nemůžeme v tuto chvíli podat bližší informace. Cílem je však dosáhnout v dalších obdobích významnějších nárůstů provedených kontrol,“ uvedl mluvčí.
Zdroj: dp