RegioJet slaví deset let na kolejích
RegioJet začínal se třemi páry spojů, dnes denně vypraví přes 200 vlaků. Další expanze míří hlavně do Polska.
„Jeho žlutý vlak zůstane, nejspíše už natrvalo, jen obrázkem vytvořeným v počítači a na české koleje nikdy nevyjede,“ prohlásil v roce 2009 generální ředitel Českých drah Petr Žaluda o plánech Radima Jančury ohledně jeho vstupu na koleje.
Dnes slaví Jančurův RegioJet přesně deset let od zahájení pravidelného provozu a chystá další expanzi. I když Jančurovo jméno stále řadu fanoušků železnice rozděluje mezi jeho hlasité zastánce a odpůrce, jedno je jisté: bez jeho konkurence by se České dráhy nestaly nejlepším státním dopravcem z pohledu ceny a služeb v zemích bývalého východního bloku.
RegioJet začínal se třemi páry spojů mezi Prahou a Havířovem, ke kterým přidával (a také ubíral) další linky. Dnes má v nabídce téměř 200 dálkových a regionálních spojů a počtem cestujících je na české železnici bezkonkurenční dvojkou po Českých drahách. Za deset let přepravil téměř 65 milionů cestujících. I díky nástupu nového dopravce a zvýšení kvality společně s poklesem cen železnice až do pandemie zaznamenávala pravidelný růst počtu cestujících.
Koncept původně ryze komerčních vlaků mimo závazek RegioJet rozšířil i do dopravy na objednávku kraje či státu: nejprve vstoupil na Slovensku na trať Bratislava – Komárno, od konce roku 2019 také na linky v Ústeckém kraji a rychlíky Brno – Bohumín. Letos nově začne jezdit mezi Ústím nad Labem a Kolínem. K vnitrostátním vlakům přidal spojení na Slovensko a do Rakouska a Maďarska, přes sezónu také do Chorvatska. Právě otevření linky k Jadranu zajistilo dopravci mezinárodní publicitu.
Problémy s kvalitou servisu kvůli nedostatku lidí
„Právě konkurence a liberalizace, která změnila železnici v zákaznicky orientovanou službu, jsou největší změnou za posledních deset let. V roce 2011 jsme vstupovali do monopolního prostředí na železnici jako vetřelec. Dnes je mezi Prahou a Ostravou konkurence tří dopravců, soutěží se zakázky na dotované spoje a podíl jiných dopravců, než jsou ČD, je nyní kolem 16 %,“ řekl Jančura.
Příchod na trasu Praha – Ostrava znamenal prudký pokles cen a vzestup kvality. To, co dlouhé roky nešlo, bylo i u Českých drah najednou samozřejmostí. Vyhrocený konkurenční souboj přinesly zejména první roky provozu a žaloby u Evropské komise, České dráhy už mezitím pochopily, že na konkurentovi mohou i vydělávat: velká část vozidel je dnes v servisu právě u Českých drah. Ostatně, hlavního konkurenta mají všichni dopravci stejného: auta. Tradiční spory a urážky mezi hlavami obou dopravců jsou tak již v podstatě minulostí.
RegioJet začínal s lokomotivami 162 Peršing, které si výhodně pořídil v Itálii. Na startu se mu také podařilo dostat levně k velmi kvalitním vozům po rakouských drahách. Káva, noviny či voda zdarma a k tomu velmi levné občerstvení v kombinaci s nízkou cenou jízdenek lákaly davy cestujících. Paradoxně vysoce nasazená úroveň služeb se stala pro RegioJet v posledních letech spíše přítěží: lidé si zvykli na bezchybný servis, kterého se ale už v řadě případů i kvůli nedostatku personálu nedočkají. Firma přiznává nedostatek zaměstnanců, vinu vidí v pandemii koronaviru.
„Covid-19 nás doslova paralyzoval. Ve chvíli, kdy firma rok a půl jede na 20 procent svého výkonu, lidé jsou na překážkách a najednou se to opět začne rozjíždět, tak je třeba nabrat stovky zaměstnanců, a to prostě trvá. Letos v létě se vrátily všechny linky, v tu chvíli tedy zásadně chyběl personál,“ řekl Jančura v rozhovoru v Lidových novinách. Celkově podle něj firma přišla o tisíc lidí, které nabírá zpět.
Další cíl expanze: Polsko
Další expanzi chystá RegioJet do Polska, kde má již dopravce všechna potřebná povolení. Začít má s linkou z Prahy do Krakova a dál do Přemyšlu na polsko-ukrajinskou hranici a do Lvova. „Čekáme na otevření polsko-ukrajinských hranic pro pravidelnou osobní železniční dopravu,“ vysvětlil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. V Polsku chce dopravce i do čistě vnitrostátních linek.
V roce 2022 připravuje RegioJet zahájení provozu na trasách spojujících například Prahu a Varšavu s Amsterdamem a Bruselem nebo z Polska a severní Moravy do Chorvatska.
RegioJet má dnes ve flotile zhruba 300 vagonů, s výjimkou nových od rumunské Astry šel cestou pořízení starších vozů vyřazených jinými dopravci. V letošním roce RegioJet pořizuje 18 nových lokomotiv Bombardier TRAXX MS3 v celkové hodnotě kolem 2 miliard korun. Osm jich převzal, dalších deset převezme ještě letos. Příští rok se objeví také nové elektrické jednotky Pesa Elf.eu pro Ústecký kraj.