RegioJet dnes poprvé oficiálně vysvětlil, jak splní povinnou nízkopodlažnost vlaků na rychlíkové lince R23 mezi Kolínem a Ústím nad Labem. Od Deutsche Bahn kupuje 14 patrových vozů. Smlouva je před podpisem.
„Je to příležitost pro patra. Ne ta, která sloužila mezi Bratislavou a Dunajskou Stredou, to jsou patra, která mají nástup nad podvozkem, ve vysoké úrovni. Je to ale rozhodně příležitost pro patra, která mají nástupní dveře v nízké části vozu mezi podvozky, tedy 600 milimetrů nad temenem kolejnice,“ řekl Jiří Schmidt z RegioJetu při natáčení nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz.
Jde o vozy označované jako 751.1-4 DBpz(a). Vyrobeny byly v letech 1995–97, jsou klimatizované. Detailnější popis je zde.
Rychlíky linky R23, které jezdí na trase Kolín-Mělník-Litoměřice-Ústí nad Labem, objednává u RegioJetu Ministerstvo dopravy. Součástí smlouvy je podle Jiřího Schmidta také podmínka, že nejpozději od změny jízdního řádu v prosinci 2024 musí firma zajistit provoz těchto rychlíků vozy s nízkopodlažním nástupem cestujících. RegioJet předpokládá, že tyto rychlíky sestaví výhradně z patrových vozů.
Vzhledem k turnusové potřebě je však zřejmé, že firma pořizuje více patrových vozů, než kolik bude potřebovat pro provoz linky R23. Na jakých dalších výkonech se vozy objeví, však zatím RegioJet neřekl.
V čele rychlíků na této lince se pravidelně objevují škodovácké lokomotivy řady 162 přezdívané Peršing, se kterými Regiojet rozjížděl své podnikání na české železnici. Vzdávat se jich dopravce nechce ani s přechodem na výhradní provoz pod dohledem ETCS. „Ta mašina je jednoduchá, spolehlivá a dobře známá. To jsou z hlediska opravárenství důležité atributy. Myslíme si, že si zaslouží ještě investici. Zvažujeme jak investici do jejich úpravy na dvousystémové stroje, aby mohly jezdit i pod střídavým napětím, tak do ETCS. Ještě je čas tohle řešit, na obě akce jsou vypisované dotační tituly,“ doplnil Jiří Schmidt. Tendr na vybavení těchto lokomotiv ETCS musela firma v minulosti zrušit pro nezájem dodavatelů.