Cestující v Ústeckém kraji čeká na linkách zajišťovaných společností RegioJet ÚK zásadní změna v kvalitě cestování. Do zkušebního provozu s cestujícími zamíří všech sedm elektrických jednotek Pesa Elf.eu od polského výrobce PESA Bydgoscz. Jejich výroba nabrala kvůli covidu rok zpoždění.
Nasazení jednotek potvrdil zástupce Pesy pro český trh Miroslav Kupec. „Pracujeme intenzivně na tom, aby všech sedm jednotek vyjelo ke změně jízdního řádu,“ řekl Kupec. Jednotky se v Česku testují od ledna letošního roku. Ke schválení by mělo dojít příští rok.
Nahradí především jednotky 628, které RegioJet koupil od Deutsche Bahn. Po nedávné nehodě na přejezdu navíc musel zařadit motorový vůz 811 společnosti Gepard Express.
Jednotky získaly číselné označení jako řada 654. Nasadí je na regionální spoje na linkách U5, U7 a U13 a u doplňkových výkonů v rámci aglomerace Ústí nad Labem. Do doby náběhu nových jednotek bude RegioJet dál jezdit s motorovými jednotkami 628. (Mapa linek, kde jezdí RegioJet ÚK, je zde)
Roční zpoždění
Ústecký kraj původně ve smlouvě stanovil termín startu provozu nových jednotek na loňský prosince, kvůli pandemii ale nakonec dodatkem termín o rok prodloužil. „Dopady pandemie Covid-19 měly zcela bezprecedentní dopad i na průmyslové odvětví výroby kolejových vozidel, přičemž tento nepříznivý a nepředvídaný dopad zapříčinil vyšší mocí objektivně způsobenou nemožnost společnosti Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S. A. dodat kolejová vozidla,“ uvádí se v textu dodatku. Pokud by nevyjely jednotky od prosincové změny jízdního řádu, bude muset RegioJet platit 100 tisíc za každý den, kdy nejezdí.
Model Pesa Elf.eu vychází z modelu Pesa Elf II. RegioJet do nákupu jednotek investuje více než půl miliardy korun. Budou jezdit maximální rychlostí 160 kilometrů za hodinu, jednotky budou dvousystémové. Je vybavena pouze sedačkami druhé třídy, pojme celkem 154 sedících cestujících. Nová jednotka je plně klimatizovaná, vybavena Wi-Fi a zásuvkami. Nechybí multifunkční prostor pro přepravu šesti jízdních kol, dvou vozíčkářů a velkých zavazadel.
Celkem 53 metrů dlouhé jednotky umožňují jízdu pod dvěma napájecími systémy: na střídavý i stejnosměrný proud. Jednotka je vybavena zabezpečovačem ETCS Level 2. Nový vlak je pro RegioJet nezvyklé barvy: zelené. Jde o požadavek Ústeckého kraje, na skříni ale zůstaly některé žluté prvky včetně barevného loga dopravce.
Zdroj: Doprava