RegioJet hlásí půlmiliardový zisk
Dopravní společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury dnes ohlásila výrazné zlepšení hospodářských výsledků. Tržby se loni meziročně zvýšily o 600 milionů na rekordní 3,4 miliardy korun, hrubý zisk by měl dle očekávání firmy přesáhnout půl miliardy korun (předloni byl 126 mil. Kč).
Počet cestujících, kteří v roce 2023 využili služeb RegioJetu, dosáhl téměř 12 milionů, což představuje více než milionový nárůst oproti roku 2022. Vlaky společnosti přepravily téměř osm milionů cestujících, autobusy téměř čtyři miliony cestujících. Drtivou většinu pasažérského přírůstku si připsaly vlaky.
„Dosáhli jsme dostatečného zisku, což nám umožnilo získat potřebné vlastní zdroje pro bankovní financování, které použijeme na nákup nových souprav a vlaků. Letos plánujeme investovat 1,5 miliardy korun a v příštím roce 3 až 4 miliardy korun,“ uvedl majitel firmy Radim Jančura.
RegioJet letos na podzim očekává například dodávku 13 lokomotiv TRAXX MS3 od společnosti Alstom, které plánuje nasadit na mezistátní i vnitrostátní dálkové spoje. Firma by rovněž od prosince měla začít jezdit v Pražské integrované dopravě, a to s novými elektrickými jednotkami od Pesy.
Dálkové komerční vlakové linky RegioJetu využily loni 5,3 milionu cestujících, což je o 12 % více než v roce 2022. Průměrná obsazenost vlaků během celého roku byla podle firmy 85 %. Nejvíce cestujících přilákala tradičně linka Praha – Ostrava – Košice, kterou v loňském roce využilo 2,8 milionu lidí, což znamená meziroční nárůst 10 %.
Linku Praha – Vídeň – Budapešť využilo 724 000 cestujících, což představuje nárůst o 11 % oproti roku 2022. Kvůli zvýšené poptávce, zejména na úseku Vídeň – Budapešť, RegioJet od dubna letošního roku zvýšil kapacitu z původních dvou spojů na čtyři spoje denně v každém směru.
Zřejmě nejrychleji rostoucí linkou je Praha – Přemyšl. Loni ji využilo přes 230 000 cestujících, což je meziročně o 60 procent více. Firma přitom hlásí obsazenost vlaků 85 procent. Letos v březnu firma zavedla také přímé spojení mezi Prahou a ukrajinským městem Čop.
„I když jsme museli letos opustit plán otevřít linku Praha – Berlín kvůli nevýhodnému jízdnímu řádu, který by nebyl komfortní pro zákazníky, stále máme v úmyslu tuto linku spustit, jakmile bude možné získat lepší jízdní řád, který bude vyhovovat našim zákazníkům. RegioJet zůstává odhodlaný realizovat tuto trasu v příštím roce,“ doplnil Jakub Svoboda, výkonný ředitel vlakové dopravy RegioJet.
RegioJet také obsluhuje rychlíkové linky v rámci závazku veřejné služby R23 (v Ústeckém kraji) a R8 (Brno – Ostrava – Bohumín). Na těchto linkách společnost v loňském roce přepravila přes 2 miliony cestujících. Loni navíc zvítězila v soutěži ministerstva dopravy na provoz rychlíků na lince R9 Praha – Havlíčkův Brod – Jihlava/Brno, kde začne jezdit od prosince 2026. Od stejného data má převzít i provoz na elektrifikovaných tratích v Ústeckém kraji.
Zdroj: Doprava