RegioFoxy vytlačí motorové vozy 810 z provozu v dalším kraji
Pardubický kraj je dalším regionem, kde v zimě definitivně skončí provoz motorových vozů řady 810. Stane se tak díky nákupu nových jednotek RegioFox, které postupně vyjedou na trať z Pardubic do Havlíčkova Brodu. Nové jednotky nahradí na Regionovy, které se přesunou na jiné tratě, kde dosud jezdí vozy řady 810.
Vyplývá to z informací ke změnám v jízdním řádu v Pardubickém kraji. „V průběhu zimních měsíců po dokončení dodávky nových motorových jednotek RegioFox dojde k ukončení pravidelného nasazování motorových vozů řady 810. Ty se nyní vyskytují především na lokálkách na Pardubicku a v malé míře také na Českotřebovsku. Nahradí je nízkopodlažní jednotky Regionova,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Pošta.
Stejný konec nastal před rokem v Královéhradeckém kraji. Vozy řady 810 z české železnice rychle mizí především díky postupné modernizaci vozidel. Ta snižuje potřebnost jednotek Regionova na některých tratích a jako modernější vozidlo jsou Regionovy přesouvány právě na tratě, kde dosud jezdí vozy řady 810. Některé výkony této řady byly taky nahrazeny ojetými motorovými vozy Stadler RS1.
O čtyřicet vozů méně
Ústup motorových vozů řady 810 trvá poslední roky. České dráhy měly ještě v první polovině roku v inventárním stavu 183 motorových vozů řady 810, provozní potřeba včetně zálohy byla 104 vozidel a bude dále klesat. „Pro rok 2024 předběžně očekáváme provozní potřebu o zhruba dalších 40 vozidel méně,“ řekl letos mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Dopravce již několik vozů prodal, další nabízí k prodeji.
Ikonu českých lokálek řady 810 má ve sbírkách od roku 2021 také Národní technické muzeum, které ji koupilo v balíku 66 vozidel od Českých drah. Konkrétně jde o vozidlo 810.032-3, které si muzeum vybralo díky vzhledu blížícímu se originálu.
„Konstrukčně jde o vozidla velice originální, která v provozu předčila očekávání konstruktérů i provozovatelů. Hlavním úkolem výrobce bylo vytvořit levné vozidlo, jednoduché na údržbu a levné na provoz, které mělo nahradit veškerá starší vozidla na vedlejších a krátkých tratích, kde se předpokládalo, že průměrná doba cesty jednoho cestujícího bude v průměru asi 20 minut. Proto byl interiér poměrně málo komfortní, jednoduchý a hodně prostorný,“ stálo v materiálu NTM k akvizici „osmsetdesítky“.
Vagonka Studénka jich v letech 1973 až 1984 dodala tehdejším ČSD 680 kusů. Dalších více než sto vozidel bylo dodáno do Maďarska. Seznam vozidel určených k odprodeji a dalšímu využití je na stránkách ČD.
Zdroj: Doprava