Proměnu peršingů ČD Cargo na „esa“ provede ČMŽO
Společnost Českomoravská železniční opravna (ČMŽO) vyhrála veřejnou zakázku společnosti ČD Cargo na proměnu celkem osmnácti lokomotiv 163 na dvousystémový stroj 363.
Vyplývá to z informací zveřejněných na stránkách společnosti. ČMŽO byla jediným uchazečem. Vyplývá to z informací zveřejněných na stránkách společnosti. ČMŽO byla jediným uchazečem. Modernizace lokomotiv tak naváže na úpravy stejné řady v letech 2010-2013, kdy se z lokomotivy přezdívané peršing stalo „eso“ řady 363.5. Tehdy úpravu provedl Pars nova. Lokomotivy díky úpravě budou moci jezdit i na síti s trakční napájecí soustavou 25 kV/50 Hz, tedy zjednodušeně na střídavý proud. Na rozdíl od úprav v minulosti bude lokomotiva označena jako 363.0.
Po přestavbě čeká lokomotivy ještě další úprava: vybavení zabezpečovačem ETCS. To provede v rámci dřívější zakázky sdružení ČD-Telematika a AŽD Praha. Modernizace lokomotiv bude financována z Operačního programu Doprava.
ČD Cargo má aktuálně ve flotile 31 lokomotiv řady 163, 47 dvousystémových strojů řady 363 a 30 řady 363.5. Úpravy souvisí i s chystaným přepínáním napájecí soustavy v celé zemi. Stejné úpravy aktuálně soutěží u svých lokomotiv také RegioJet.
Konverze napájecí soustavy 3 kV na 25 kV má v České republice probíhat v několika etapách do roku 2040 přičemž hlavní uplatnění dvousystémových lokomotiv bude právě v průběhu jednotlivých staveb, a to s ohledem na předpokládané dočasné navýšení stykových míst. Dostatečným množstvím dvou a více systémových lokomotiv sníží dopravci počet nutných přepřahů hnacích vozidel.
Zdroj: Doprava