Pražská čtyřkolejka je ve dvou třetinách

31.08.2020 17:36

Správa železnic dnes na kontrolním dnu představila pokrok, jakého po dvou letech dosáhla modernizací 4. koridoru v Praze mezi Hostivaří a Vinohradskými tunely. Stavba je ve dvou třetinách, Správa železnic jedná o možném urychlení stavby s vítězným sdružením firem.

Pro Prahu i českou železnici jde o významnou stavbu: Praze uvolní velkou část ploch pro další rozvoj, výrazně se navýší kapacita trati směrem na jih. Většina trati vede v nové stopě, stávající  bude snesena a přenechána Praze.

Zatím se mluví například o využití drážního tělesa například pro cyklostezku, definitivní rozhodnutí ještě ale nepadlo.  Jde o první trať v Česku, kde budou čtyři koleje, prostor je navíc připraven pro dvě další pro případnou vysokorychlostní železnici.

Koridor jako železniční dálnice

Generální ředitel Správy železnic označil stavbu za železniční dálnici s mimořádnou kapacitou pro příměstskou, dálkovou i nákladní dopravu. „Cestující a obyvatelé Prahy však ocení spíše významné zvýšení komfortu přepravy, vznik několika nových dopravních terminálů s mnoha přestupními vazbami a také několikanásobné překonání územní bariéry, kterou až dosud tato trať reprezentovala. Zjednodušeně řečeno, díky různým podchodům a nadchodům se třeba Vršovice stanou mnohem prostupnější oblastí,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Na trati vznikají dvě nové zastávky: Eden a Praha-Zahradní Město. Zastávka u stadionu čínských majitelů (Eden) má cestujícím sloužit už od prosincové změny jízdního řádu, Praha-Zahradní Město příští rok. Od prosince skončí zastávka Praha – Strašnice zastávka.  Jde po dlouhé době o zastávky, kde Správa železnic nepoužívá zámkovou dlažbu, ale dlažbu.

„Jde o momentálně největší aktuální dopravní stavbu v Praze, proto mě velmi těší, že navzdory náročným podmínkám se našemu týmu daří plnit harmonogram. Velkou výzvou je pro nás nejen pandemie a její dopady, ale také skutečnost, že tak rozsáhlý projekt budujeme prakticky bez přerušení provozu. S nadsázkou říkám, že rušíme staré koleje hned poté, co po nich projede vlak, a zakládáme nové těsně před tím, než projede další,“ řekl generální ředitel Metrostavu Jaroslav Heran.

Stavební práce jsou aktuálně velmi viditelné ve stanici Praha-Vršovice, kde už dříve vzniklo nové 4. nástupiště, přístup je po provizorní lávce. Současně se buduje nový podchod, který povede až do Nuslí.

Zdroj: Doprava