Po Švestkové dráze projedou vlaky bez potíží
– Obce ležící podél Švestkové dráhy stále nemají jasno o jejím osudu. Správa železničních dopravních cest (dále jen SŽDC)by totiž železnici dlouhou přes čtyřicet kilometrů nejraději zrušila.
Osobní výletní vlaky si ale oblíbili turisté a obce ve svazku Integro s dráhou do budoucna počítají a usilují o převod dráhy do jejich vlastnictví. Podle Karla Mikoláška z projektu Švestková dráha svazek vesnic, které v okolí železnice leží, usiluje o převod již delší dobu.
"Podle nařízení vlády by měla být dráha nejprve nabídnuta v aukci asi za 120 milionů korun. To je ale přemrštěná částka, kterou nikdo nenabídne," řekl Mikolášek s tím, že poté, co se nepřihlásí žádný zájemce, bude přednostně nabídnuta Ministerstvu obrany a v případě jeho nezájmu následně samosprávám. Technické problémy, které v posledních letech znemožňovaly hladký provoz na trati, jsou podle starosty Třebívlic Josefa Seiferta už vyřešené. Právě Třebívlice jsou jednou z obcí ze svazku Integro. "Veškeré technické nedostatky vyřešila SŽDC už loni. Například místo popraskaného mostku teď vlakům slouží mostní provizorium," uvedl třebívlický starosta s tím, že dráha je kulturně technickou památkou a bylo by škoda ji nevyužívat alespoň v turistické dopravě.
První letošní turistická jízda vláčku se bude konat v sobotu 17. května. Vlaky pojedou mezi Lovosicemi a Mostem. A zájemci budou moci zamířit ze zastávky v Bělušicích připraveným autobusem do Rané, kde se uskuteční Slavnost stepí.
Na podzim je naplánovaná také jízda na Třebívlické vinobraní. Podle Karla Mikuláška se letní provoz lokálky ještě ladí. "Provoz bude záviset především na peněžním příspěvku od ústeckého krajského úřadu. V loňském roce jsme obdrželi dvě stě tisíc korun. Letní provoz Švestkové dráhy přitom stojí přes tři sta tisíc korun," připomněl Mikulášek. Švestková dráha je stará přes sto let. Její délka je 44 kilometrů. S úsekem do Litoměřic je to 52 kilometrů. Na trati je sedmnáct zastávek a stanic.
Zdroj: Právo