Oprava vlakového nádraží
– Bývalý přednosta stanice Jan Bilíček stav výpravní budovy na vyškovském vlakovém nádraží neoznačuje za špatný, ale přímo za havarijní. „Hlavně chybí pořádné zázemí pro cestující," zhodnotil Bilíček. Podle všeho ale bude už relativně zanedlouho chátrání objektů konec. Správa železniční dopravní cesty totiž vytvořila seznam několika desítek stanic z celé republiky, které po rekonstrukci doslova volají. A vyškovská je mezi nimi. Momentálně už se čeká jen na prodej majetku z vlastnictví Českých drah státu.
"
A i tady už situace pokročila. Dozorčí rada drah totiž udělila předchozí souhlas s uzavřením smluv, kterými se prodává část závodu do majetku státu. Hospodařit s ním bude právě Správa železniční dopravní cesty. „S transakcí už souhlasilo i představenstvo společnosti. Konečné slovo pak bude mít Řídicí výbor Českých drah. Termín zasedání jsme ale zatím nestanovili," zmínila mluvčí společnosti Kateřina Šubová.
Cena, kterou České dráhy za část závodu dostanou, vychází z aktualizovaného znaleckého posudku a je stanovená na tři miliardy a jednatřicet milionů korun. „Hodnota se určuje za celou část závodu, včetně personálu. Není tak možné sdělit cenu samotné výpravní budovy ve Vyškově," vysvětlila Šubová.
60stanic z celkového počtu 1574 plánuje správa kolejí opravit v první vlně rekonstrukcí. Mezi nimi figuruje i vyškovská výpravní budova.
A zatímco na veřejnost prosakují informace o tom, že pokud vyjde prodej ještě letos, začnou v tomto roce i opravy některých ze šedesátky budov, Správa je ve svých sděleních mnohem zdrženlivější. „Do doby, než bude prodej hotový, se pořád jedná pouze o spekulace. Jsme ale připravení začít s rekonstrukcemi vybraných nádraží do dvou let od data skutečného prodeje části závodu," poznamenal mluvčí Správy Marek Illiaš.
Ujistil však, že vyškovské nádraží patří mezi vytipovaná. Rekonstrukce se tak dočká mezi prvními. „Na seznam se dostaly budovy, které byly v nejhorším technickém stavu. A právě vyškovská potřebuje rekonstrukci většího rozsahu," potvrdil Illiaš. V čem bude spočívat, kdy by mohla začít a jak dlouho trvat, však zatím nenaznačil. „Tak daleko, abychom měli zpracované projekty na rekonstrukce budov, které jsou stále v cizím majetku, zatím nejsme," řekl.
Podle bývalého přednosty stanice parametry výpravní budovy už dávno neodpovídají potřebám cestujících. „Uvnitř je sice trafika, ale chybí například bistro nebo posezení u kávy. Ta z automatu se nedá pít. Cestující nemají důvod se v budově zdržovat," podotkl Bilíček.
Celkovou rekonstrukci uvítá také nájemce Nádražní restaurace Václav Volek. Také on poukázal na havarijní stav budovy. „Co si neopravíme sami, to nemáme. Dráhy nám na úpravy nedají ani korunu. Takže pokud chceme, aby restaurace alespoň trochu reprezentativně vypadala, musíme investovat sami," popsal.
V otázce oprav přesto zůstává skeptický. „Mluví se o nich asi deset let. Už se mi nechce věřit ničemu. A to i proto, že mají například propadlé stavební povolení. A navíc jsem slyšel, že se má budova rekonstruovat až se zdvoukolejněním trati, takže kolem roku 2020," dodal restauratér."
Zdroj: denik.cz