Oprava Sergeje pokročila

21.12.2020 11:05

Oprava lokomotivy 781.592 přezdívané Sergej výrazně pokročila. Společnost Kladenská dopravní a strojní (KDS) očekává, že už na konci jara by s ním mohla vyrazit do plného provozu.

„Motor je již po generální opravě a připraven hned na začátku ledna k expedici do České republiky. Poslali jsme jej do Lotyšska a byli příjemně překvapeni, že za dva měsíce zvládli kompletní repasi,“ řekl spolumajitel firmy Radek Šauer. Podle něj motor dorazí zpět do Česka na počátku roku plně provozní, po záběhu a připravený k montáži do lokomotivy.

Současně probíhá kompletní oprava zbylých částí lokomotivy v ČMŽO v Přerově a nápravy v Polsku. Podle něj bude stroj dokončen zhruba v dubnu či květnu a finální zprovoznění proběhne na Kladně.

V jaké barvě? Zatím nerozhodnuto

Významnou měrou se na zprovoznění podílí i firma CZ LOKO. „Velké díky patří především jejímu generálnímu řediteli Josefu Gulyasovi a týmu jeho lidí orientujících se na pobaltské státy, kde má CZ LOKO své obchodní aktivity, a pomohli nám tak v dohodě s opravcem včetně technického dohledu nad opravou motorgenerátoru,“ dodal Šauer.

KDS zatím řeší i to, v jaké barvě lokomotiva bude. Zda klasická vínová, ve které u nás lokomotivy dlouho jezdily, nebo v kombinaci se žlutým pruhem, či jiné překvapení, jak je u KDS zvykem. „Překvapilo nás, jak rekonstrukce lokomotivy zajímá železniční fanoušky, na facebooku je to u nás nejsledovanější a nejlajkovanější téma,“ dodal Šauer

Lokomotiva jezdila naposledy v roce 2001. V Česku zbyly jen čtyři lokomotivy této řady. Z ukrajinského závodu v Luhansku bylo do bývalého Československa dodáno 601 šestinápravových dieselových lokomotiv určených hlavně pro nákladní dopravu.

Lokomotiva dojezdila před 19 lety

Lokomotiva 781.592 patřila ke strojům, které sloužily nejdéle: tehdejší ČSD ji zařadily do provozu v roce 1979, dojezdila v chebském depu v roce 2001. Poté putovala do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově, odkud ji koupila v roce 2019 Kladenská dopravní a strojní.

Podle původních plánů měla lokomotiva jezdit jen v čele zážitkových vlaků, KDS ale chystá její nasazení i do nákladní dopravy, především v prvních měsících po uvedení do provozu. I kvůli tomu, aby využil záruky na repasovaný motor. „Má pověst lokomotivy s vysokou spotřebou. Ale když se přepočítá spotřeba na náklad, vychází srovnatelně jako u jiných lokomotiv. Určitě si to ověřím hned při první jízdě, kterou si odjedu jako strojvedoucí osobně,“ dodává Radek Šauer.

Zdroj: Doprava