Odstartoval Baltic Express Praha – Gdyně
České dráhy v neděli slavnostně spustily nové přímé mezinárodní spojení Praha – Pardubice – Vratislav (Wroclaw) – Gdyně (Gdynia). Denně na cestu vyrazí čtyři páry vlaků nazývaných Baltic express. Soupravy nabízejí podle drah moderní vozy s klimatizací, zásuvkami, občerstvením a komfortními sedačkami.
Hned první z Prahy vypravená souprava však měla smůlu. Oproti jízdnímu řádu vyjel spoj se zpožděním 24 minut kvůli poruše toalety. V Rostoklatech následně vypadlo napájení soupravy a v Kolíně se zjistilo, že se porouchal kabel topné spojky.
První vůz se tak musel za asistence náměstka ředitele ČD Jiřího Ješety odpojit. Zpoždění tak postupně hned na začátku 800 kilometrů dlouhé cesty k Baltu narostlo na hodinu.Zajištění kvalitního vlakového spojení s našimi sousedy je jednou z našich důležitých priorit. Nová česko-polská vlaková linka propojuje Prahu a východní Čechy se západní částí Polska, mnoha velkými městy a milionovými aglomeracemi,“ uvedl na slavnostním spuštění linky ministr dopravy Martin Kupka.
„Těší nás pohotová reakce obou dopravců na zvýšený zájem Čechů o Polsko, o čemž svědčí více než půl milionu českých turistů, kteří během letošní letní sezóny navštívili naši zemi,“ uvedl polský chargé d’affaires Jacek Gajewski.
Vlaky z Prahy do Vratislavi pojedou necelé čtyři hodiny, což znamená nejrychlejší spojení vlakem v historii. „A na pláže v populárních Sopotech budete za zhruba osm a půl hodiny,“ popsal generální ředitel ČD Michal Krapinec.Vlaky odjíždějí z pražského hlavního nádraží každý den v 6:51, 10:51, 14:50 a 18:51. V Česku zastaví v Kolíně, Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Letohradu, v Jablonném nad Orlicí a v Lichkově.
V Polsku pokračují přes Kladsko, Wroclaw, Poznaň a Bydhošť do Gdaňsku, Sopot a Gdyni.
Na území Česka vlaky tvoří celkem čtyři vozy, včetně jednoho vozu první třídy. Na palubě bude v Česku k dispozici občerstvení ve formě palubního minibaru. Další vozy včetně jidelního budou přidávány ve Vratislavi a budou z vozby dopravce PKP Intercity.
Na palubě bude wi-fi a elektrické zásuvky, možná bude též přeprava handicapovaných a jízdních kol.
Včasné jízdenky až k Baltu startují na ceně okolo 800 korun, do Vratislavi se dá dostat pod 400 Kč. V Polsku je do vlaků nezbytná rezervace, při nákupu v e-shopu je bezplatná.
Zdroj: dp