Očekáváme, že český železniční průmysl poroste i letos

31.08.2024 17:15

Český železniční průmysl loni vykázal nárůst a dosavadní vývoj vede k předpokladu, že k růstu by mělo dojít i letos. Bližší informace nám sdělila Marie Vopálenská, generální ředitelka Asociace podniků železničního průmyslu ČR (ACRI).

Český železniční průmysl loni rostl. Počítáte s podobným trendem i letos, případně lze již nyní nějaké výsledky odhadovat?

Z toho, co víme od našich členů, můžeme říct, že opět očekávají růst. Mohl by být dokonce o něco vyšší, kolem deseti procent. Očekávání jsou poměrně velká a jsou dána z již kontrahovaných smluv, které pokrývají dodávky na delší období. Takže ta predikce bývá zpravidla velice přesná. Příležitostí pro další expanzi je přitom celá řada. Soutěžení objednávaných výkonů ve veřejné vlakové dopravě do roku 2035 je spojené s dodávkami nových vozidel. Zároveň sílí tlak na bezemisní udržitelnou mobilitu. A nejen v rámci železnice, ale také v oblasti MHD – tedy v tramvajové a v trolejbusové dopravě. To vše představuje mnoho příležitostí pro naše členy. Současně v řadě zemí včetně ČR probíhají projekty zásadní modernizace železniční infrastruktury. To vytváří další příležitosti jak například pro dodávky špičkových technologií v oblasti moderních digitálních systémů pro zabezpečení a řízení provozu, tak v oblasti komponentů pro kompletní výstavbu nových tratí. V rámci EU se také jedná o příležitosti v rámci čerpání Fondu pro obnovu, kde například Itálie má aktuálně alokováno 800 milionů EUR pro nákup kolejových vozidel. Železniční doprava všude v Evropě zažívá boom – bez nadsázky se dá říci, že nastává zlatý věk železnice coby páteře udržitelné mobility, a to přirozeně vytváří prostředí pro další růst českého železničního průmyslu.

V květnu jste uvedli, že vaše členské firmy hodlají letos investovat do inovací více než pět miliard korun. Jak byste zhodnotila pozici českých firem v porovnání s mezinárodní konkurencí na poli inovací a vývoje?

Při pohledu zpět, za posledních 30 let je právě oblast inovací, výzkumu a vývoje jednou z hlavních konkurenčních výhod, o kterou se český železniční průmysl opírá ve své úspěšnosti a dalším růstu. Inovace a vlastní výzkumná základna nebo i spolupráce s technickými univerzitami z něj dělají technologicky vysoce vyspělé odvětví, které vyrábí produkty s nejvyšší technologickou přidanou hodnotou. Současně slouží český železniční průmysl pro výzkum, vědu a inovace jako hnací motor a pozitivní přínosy jsou tak vzájemné. A to i díky výrazně exportnímu zaměření a potřebě uspět v nejnáročnějším konkurenčním prostředí. Právě díky inovacím a špičkovým technologiím může být český železniční průmysl natolik odvážný, aby šel i do složitějších teritorií a uspěl se špičkovými výrobky v zemích, které patří mezi globální technologické lídry. Díky nejvyspělejším technologiím jsou české firmy dodavateli kompletních výrobků i komponentů pro nejvýznamnější hráče vyrábějící například vysokorychlostní železniční vozidla či digitální zabezpečovací technologie určené pro železniční infrastrukturu.

V červnu jste podnikli úspěšnou obchodní misi do Indie, zmínila jste příležitosti v Itálii. Loni podíl exportu vašich firem činil kolem 60 procent. Lze předpokládat podobný výsledek i letos?

Určitě – vysoký podíl exportních aktivit je jedním z pilířů dlouhodobého růstu českého železničního průmyslu a také v letošním roce se bude podíl exportních zakázek pohybovat na úrovni kolem 60 procent. A s ohledem na celkový očekávaný růst českého železničního průmyslu očekáváme i zde nárůst celkového objemu realizovaného exportu v rozmezí 5 až 10 procenty.

Členové ACRI působí v řadě zemí světa. Včetně Kanady, Turecka či Indie. Jsou mimořádně úspěšní na mnoha trzích. Aktivně jim v tom pomáhá také Ministerstvo zahraničních věcí ČR (MZV), které v zahraničí hájí naše zájmy a šíří tam dobrou pověst našeho železničního průmyslu. Součástí jsou právě úspěšné mise ekonomické diplomacie PROPED pod hlavičkou MZV. Letos proběhly zatím celkem tři – kromě zmiňované Indie, to byly podobně významné cesty do Itálie a Maďarska. Opomenout nelze také účast na pracovní cestě prezidenta Petra Pavla do Izraele a Kataru.

V září nás pak čeká letošní nejvýznamnější mezinárodní aktivita z hlediska prezentace českého železničního průmyslu – a to účast na veletrhu Innotrans v Berlíně. Stejně jako v předchozích letech zde bude mít ACRI svůj vlastní stánek s prezentací aktivit našich členů a společně představíme ty nejvyspělejší a nejžádanější produkty české provenience. Stejně jako v minulých letech předpokládáme obrovský zájem ze strany potenciálních zákazníků, odborné i laické veřejnosti. Je to nejdůležitější mezinárodní setkání v oblasti železničního průmyslu a Česká republika a ACRI zde již mnoho let mají své pevné místo.

Zdroj: dp