Objednejte méně osobních vlaků, ať nenastane na koridoru kolaps
Svaz dopravy vyzval Prahu a Středočeský kraj, aby redukovaly plánovaný rozsah objednávky vlaků na tratích, kterou vedou přes stanici Praha-Libeň. Důvodem jsou obavy z přetížení dráhy, které by nakonec mohly vést k omezení provozu dálkových vlaků Praha – Ostrava (a částečně Praha – Brno) a nákladních vlaků. Reakci objednatelů zjišťujeme.
V dopise vyzvali k přehodnocení rozsahu provozu objednávaných vlaků regionální dopravy linek S49 a S61. Jde o již stávající městskou linku z Roztok do Hostivaře a nové spojení z hlavního nádraží do Úval. Svaz navrhuje, že by namísto intervalu 30 minut jezdily tyto vlaky mimo špičku v hodinovém intervalu.Objednatelé ale musejí řešit nejen omezení dopravy, ale i dopad na smlouvu s RegioJetem, který má provoz obou linek zajistit. Ta počítá s původním rozsahem výkonů. Už dříve zástupci Prahy a Středočeského kraje uvedli, že s omezením nepočítají. Tehdy ale ještě nebyl návrh na omezení jen mimo přepravní špičku.
„Cílem Prahy nemůže být zlikvidovat nákladní dopravu a zapříčinit přesun zboží na silnici. Zabýváme se proto hledáním mechanismu, jak alespoň částečně žádosti Svazu dopravy vyhovět. Musíme se přitom však pohybovat v mantinelech určených vysoutěženou smlouvou a zcela nezbytná se jeví součinnost dopravce předmětné omezované linky,“ řekl náměstek ředitele pro příměstskou dopravu a dispečink Ropidu Václav Haas. Současně bude Ropid požadovat garanci Správy železnic, že případná omezení provozu skutečně budou přínosem pro nákladní dopravu.
Podle radního Středočeského kraje pro dopravu Petra Boreckého (kompletní vyjádření níže) kraj požádal Správu železnic o prodloužení nástupišť, aby mohly jezdit kapacitnější soupravy. S tímto požadavkem ale neuspěl. „Pokud nemůžeme dosáhnout požadované kapacity systému délkou vlakových souprav, je to nezbytné řešit frekvencí spojů,“ vysvětlil Borecký.
Podle aktuální legislativy může Správa železnic vybrané úseky dráhy prohlásit za přetížené. Pak nastává situace, kdy při přidělení kapacity dostávají přednost vlaky v objednávce státu a krajů a vlaky kombinované dopravy a mezinárodní nákladní dopravy. Může tak dojít k seškrtání komerčních vlaků osobní dopravy. To v Česku znamená všechny spoje mezi Prahou a Ostravou nebo část spojů mezi Prahou a Brnem.
Zdroj: dp