O vlaky do Polska je velký zájem
– O přímé vlaky, které začaly loni v prosinci jezdit z Liberce přes Harrachov do polské Sklářské Poreby, je velký zájem. Vozy jezdí plné, využívají je Poláci k cestě do a z českých lyžařských středisek, výrazně ale přibylo i českých turistů, mířících do Polska. „Teď o jarních prázdninách jezdí na trase osm párů vlaků denně, dopoledne každou hodinu, odpoledne každé dvě hodiny,“ řekl Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK.
Z České strany jezdí podle Blažka nejvíc cestujících z Tanvaldu, do Kořenova, Harrachova a polských Jakušic. Z Polska vozí vlaky nejvíc cestujících do Jakušic a do Harrachova. Část ale míří i dál do českého vnitrozemí. Kvůli velkému zájmu cestujících jezdí teď na trase zdvojené soupravy, které pojmou až 140 cestujících. „Dopolední vlak, který vyjíždí ze Sklářské Poreby v 10:30 je dokonce trojitý a je plný, se zájmem cestujících jsme opravdu spokojeni,“ poznamenal Blažek. Největší nápor zažívají podle něj vlaky o sobotách dopoledne.
Od května přibude spojů
Po skončení jarních prázdnin budou vlaky do Polska jezdit jen třikrát denně – ráno, v poledne a večer. Od května ale přibude spojů o víkendech a svátcích a o letních prázdninách bude zase jezdit osm párů vlaků každý den. Omezený provoz bude na trati také o Velikonocích. „Většinu provozu platí polská strana, takže ta si určuje kalendář. V Polsku mají Velikonoce jiný charakter než u nás, tam jsou lidé hlavně doma, v rodině a nikam zrovna o Velikonocích nejezdí, takže to máme jako mimosezonní provoz, protože v Polsku ta poptávka není,“ vysvětlil Blažek.
Přímé spojení se na trať vrátilo zhruba po 70 letech. Jízdenka z Liberce do Sklářské Poreby stojí 90 korun, cesta trvá bez deseti minut dvě hodiny. Ještě loni ale museli cestující v Kořenově přesedat do polských vlaků. Polsko a Česko se už před dvěma lety dohodly na přímém spojení bez přestupu a sjednocení tarifu. Teprve loni se to ale podařilo. Dopravu zajišťují České dráhy moderními soupravami Stadler.
Zdroj: Českolipský deník