Ministerstvo dopravy na dotaz deníku Zdopravy.cz odtajnilo cenu, díky které získaly České dráhy v takzvaném rozstřelu novou linku Ex32 Praha – Gdyně. Nejvýhodnější nabídka činila 78 korun za vlakový kilometr. Druhý skončil RegioJet s cenou 114,5 koruny za vlakový kilometr. Leo Express, kvůli jehož zájmu muselo ministerstvo přikročit k cenovému srovnání (rozstřelu), nakonec dle informací deníku Zdopravy.cz závaznou nabídku nepodal; na dotazy nereagoval.
Podle Českých drah nabídnutá cena (úroveň roku 2023) pokrývá související náklady včetně přiměřeného zisku. „Provozovat linku Ex32 za cenu nepokrývající související náklady včetně přiměřeného zisku by nedávalo obchodně smysl,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Podle něj má každá linka originální kalkulaci, do které vstupuje řada faktorů. „Mezinárodní linku budeme provozovat ve spolupráci s PKP Intercity. Dopravcem v Polsku bude tato polská společnost. Dopravní model předpokládá provoz všech vlaků v trase Praha – Gdyně – Praha,“ doplnil mluvčí.
Podrobnosti k jízdnímu řádu, řazení a poskytovaným službám dráhy zatím nechtějí sdělovat. Zveřejní je podle Šťáhlavského až v souvislosti s přípravou jízdního řádu pro rok 2025. „V současné době můžeme potvrdit, že vlak bude veden na našem území v kategorii EuroCity a tomu bude odpovídat i kvalita vozů a nabídka služeb, které budou splňovat požadavky objednavatele,“ řekl Šťáhlavský.
České ministerstvo dopravy bude provoz platit v úseku Praha – Pardubice – Letohrad – Lichkov státní hranice, na základě dohody s polskou stranou pak počítá se spojením přes Vratislav až do Gdyně. Praha tak získá přímé spojení k polskému Baltu.
Linku Ex32 by měly obsluhovat čtyři páry vlaků denně. Smlouva mezi ministerstvem dopravy a ČD bude uzavřena na období od prosince 2024 do prosince 2034.
Zdroj: Doprava