Německo nezavede od 1. ledna novou jízdenku za 49 eur, která měla umožnit měsíční neomezené cestování veřejnou dopravou s výjimkou dálkových spojů. Důvodem jsou spory o financování tohoto produktu. Dohody se podle německého kancléře Olafa Scholze podařilo dosáhnout až v posledních dnech. Nový systém začne platit na jaře.
Už dříve se federální vláda dohodla s vládami jednotlivých zemí na rozdělení nákladů na pokrytí ztrát celého systému na polovinu. Nebylo ale jasné, co se stane v případě, že ztráta přesáhne rozpočtované tři miliardy eur. Nakonec došlo ke shodě, že si i tyto náklady budou dělit půl na půl.
Scholz odmítl ve svém vyjádření uvést přesný termín zahájení nové jízdenky. Německé sdružení dopravních podniků VDV vyzvalo, ať se tak stane k 1. dubnu. Jízdenka má stát 49 eur a každý rok zdražit o inflaci.
Téměř neomezená mobilita za cenu kolem 1 200 Kč na měsíc může přinést nejen přímou finanční úsporu milionům obyvatel, ale také může způsobit změnu jejich dopravního chování a odklon od individuální automobilové dopravy. Už dříve spolkový ministr dopravy označil plán na novou jízdenku za největší revoluci ve veřejné dopravě.
Jízdenka navazuje na letní devítieurové jízdenky. Podmínky platnosti budou stejné, tedy veškerá veřejná doprava kromě dálkových spojů. V Německu má ale řada regionálních vlaků svoji délkou trasy a dobou jízdy parametry v Česku rychlíků a expresů. Zásadní změnou bude i to, že jízdenka bude čistě digitální, nepočítá se s papírovou verzí.
Zdroj: Doprava