Společnost Stadler Rail se stala vítězem jedné z největších soutěží v evropské kolejové dopravě a v bezkonkurenčně největší zakázce na takzvané vlakotramvaje.
Šestici dopravních podniků v Německu a Rakousku sdružených do konsorcia VDV Tram-Train dodá až 504 vlakotramvajových souprav Citylink. Hodnota zakázky je až čtyři miliardy eur.
Vítězství Stadler oznámil v tiskové zprávě. Pro firmu jde o největší zakázku v její historii. Jistou má už dodávku 246 souprav, na dalších 258 je opce. Součástí kontraktu je i údržba vozidel na dobu až 32 let.
Jde o společnou zakázku pro šestici dopravních podniků v Německu a Rakousku. Ty usoudily, že je pro ně výhodnější se při nákupu spojit do jedné velké zakázky, aby se dostaly na nižší cenu. Jde konkrétně německé Verkehrsbetriebe Karlsruhe (VBK), Albtal-Verkehrs-Gesellschaft (AVG), Saarbahn Netz a Zweckverband Regional-Stadtbahn Neckar-Alb, v Rakousku pak Schiene Oberösterreich a spolková země Salcbursko.
Společný základ, různé výbavy
Zakázka je na deset let, první vozy Citylink se objeví na Saarbahn v roce 2024. „Naše soupravy Citylink umožní spojení měst s okolními obcemi, aniž by museli cestující přestupovat,“ řekl šéf Stadleru Peter Spuhler.
Nové soupravy budou mít pro jednotlivé zákazníky společný základ, budou se ale lišit například v délce, počtu dveří i výšce. Rozdílná bude i výbava: některé budou s toaletami, jiné budou mít speciální přihrádky na zavazadla.
Koncept vlakotramvají umožňuje dopravním podnikům využívat stejné vozidlo na železniční i tramvajové trati. Zatím posledním takovým příkladem je provoz v Szegedu, kde rovněž jezdí vozy od Stadleru. Stadler dosud vyrábí Citylink ve svém závodě ve španělské Valencii. Zda se budou ve Španělsku vyrábět vozidla pro Německo a Rakousko, Stadler neuvedl.
Za dopravce má řízení celého projektu na starosti dopravní podnik v Karlsruhe. „Ve Stadleru jsme našli spolehlivého a zkušeného výrobce pro tento neobyčejný projekt. Způsob výběru výrobce, pro který jsme se rozhodli, je na světě unikátní. Cílem je dostat lidi novými soupravami do centra města z okolních obcí a předměstí,“ uvedl technický ředitel Verkehrsbetriebe Karlsruhe Christian Höglmeier.
Karlsruhe bývá považováno za průkopníky systému vlakotramvají. V Česku se o podobném modelu uvažovalo v Libereckém kraji s projektem Regiotram Nisa, který skončil vyhozenými penězi za všemožné studie.
Zdroj: Doprava