Po několikaleté pauze by měly od nového jízdního řádu v letošním prosinci jezdit opět osobní vlaky na dvou tratích mezi Českem a Slovenskem. Jde konkrétně o tratě Horní Lideč – Púchov a Bylnice – Vlárský průsmyk – Horné Srnie.
Posun v jednáních o návratu vlaků oznámil koordinátor dopravy ve Zlínském kraji KOVED. „Mezinárodní železniční doprava mezi Zlínským a Trenčianským krajem z Bylnice do Horného Srní byla výrazně omezena od prosince roku 2011 poté, co se nepodařilo nalézt vzájemnou shodu na jejím financování. V roce 2019 byla ze stejného důvodu zcela zrušena i osobní regionální železniční doprava mezi Horní Lidčí a Púchovem,“ připomíná jednatel společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje (KOVED) Martin Štětkář. Přes Vlárský průsmyk ještě před pandemií jezdily na komerční riziko vlaky Arrivy. K obnovení provozu ale už nedošlo.
V únoru proběhla na slovenském ministerstvu dopravy (na slovenské straně objednává i regionální železniční dopravu ministerstvo) jednání se zástupci Zlínského a Trenčianského kraje. Podle Zlínského kraje lze očekávat, že by spojení mohla být obnovena s novým jízdním řádem.
„Na jednání byla vyjádřena shoda v tom, že prioritní je nyní obnovení osobní regionální dopravy na trati Horní Lideč – Púchov, která má velký potenciál pro dopravu lidí z ČR do zaměstnání v Púchově a pracujících ze Slovenska do Vsetína. Snahou je zavést toto spojení už od jízdních řádů, které začnou platit letos v prosinci. Nyní se upřesňují počty vlaků, jejich časové polohy a provozní náklady,“ uvedl Radek Doležel, náměstek hejtmana Zlínského kraje pro dopravu.
Podle něj je ale složitější jednání o obnovení provozu na trati přes Vlárský průsmyk. Důvody mají být legislativní i finanční na slovenské straně. „Jednání budou pokračovat i v případě této trati, nicméně zde se jako možný termín obnovení aktuálně jeví až prosinec 2024,“ dodal Štětkář.
Zdroj: Doprava