Správa železnic (SŽ) chystá modernizaci železničního uzlu v Havlíčkově Brodě. Aktuálně získala souhlas ministerstva životního prostředí, které konstatovalo, že stavba za téměř čtyři miliardy nemůže mít významný vliv na životní prostředí. Podle dokumentace EIA je modernizace naplánována na léta 2024 až 2026.
V rámci stavby bude vybudováno nové zabezpečovací zařízení, dojde k rekonstrukci téměř celého kolejiště stanice (kromě seřaďovacího nádraží) a vznikne nové ostrovní nástupiště pro cestující ve směru na Rozsochatec (Pardubice). Zbylá nástupiště pro směr Brno, Kolín, Humpolec a Jihlava byla zrekonstruována už v roce 2019. K novému nástupišti bude prodloužen podchod.
„Kromě výměny železničního spodku a svršku, který je kvalitativně na konci své životnosti, je důležitým přínosem stavby také zvýšení bezpečnosti železničního provozu. Zvýšení bezpečnosti provozu bude zajištěno zřízením nového zabezpečovacího a sdělovacího zařízení. Po dokončení stavby bude nová technologie připravena na budoucí zřízení sytému dálkového ovládání a aktivaci evropského zabezpečovače ERTMS-ETCS,“ píše se v dokumentaci EIA.
Stanice Havlíčkův Brod leží na hlavním železničním tahu Brno hl. n. – Kolín, vycházejí z ní tratě do Pardubic – Rosic nad Labem, Veselí nad Lužnicí a Humpolce. Tratě 230 (Kolín – Havlíčkův Brod) a 250 (Havlíčkův Brod – Brno) slouží i jako objízdná trasa v případě prací na hlavním koridoru přes Českou Třebovou. To je od prosince realita kvůli výluce mezi Brnem a Blanskem.
Rekonstrukce se mají dočkat také další úseky, například Kolín – Kutná Hora (2024–2026), stanice Kutná Hora (2025–2027), Kutná Hora – Čáslav (2025–2028), Přibyslav – Pohled (2023–2024) nebo Vlkov u Tišnova – Křižanov (2023–2025). Bude nicméně záležet na rozpočtových možnostech Správy železnic, řada staveb už byla odložena kvůli vládním úsporám.
Zdroj: Doprava