Ministerstvo chystá soutěž na provoz rychlíků
Ministerstvo dopravy dokončilo jednu ze základních podmínek pro vypsání nové soutěže na dopravce, který pokryje provoz rychlíkových linek v provozním souboru Severovýchod. Zpracovalo takzvanou hodnotící zprávu, ve které zjišťovalo, zda jsou pro provoz podle požadavků ministerstva na trhu dostupná vozidla.
Podle informací deníku Zdopravy.cz by tak mohlo dojít k vypsání soutěže v dalších týdnech. Celkem čtyři výrobci – Škoda Transportation, Stadler Rail, Newag a Siemens – potvrdili, že vozidla splňující podmínky ministerstva mohou dopravcům dodat.
Zpráva je jednou z podmínek evropské legislativy pro vypsání nabídkového řízení na dopravce. Chystaná soutěž se týká linek R14A Pardubice – Liberec, R14B Liberec – Ústí nad Labem, R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor – Rumburk a R24 Praha – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk. Jde o výkony, které dosud zajištuje Arriva vlaky, linka R24 je úplně nová. Ministerstvo nedávno prodloužilo Arrivě smlouvu do roku 2029. Poté by už měly vyjet zcela nové jednotky.Ministerstvo bude požadovat kmenové soupravy o kapacitě 180 míst k sezení, tedy ekvivalent třídílné jednotky. Výjimkou je linka R22, u které bude stačit alespoň 120 míst k sezení. Nad rámec kapacity kmenových souprav dojde u části linek k pravidelnému posilování až na 360 míst.
Ministerstvo chce po dopravcích nasazení duálních vozidel, která umožní jízdu pod trolejemi (stejnosměrnou a střídavou) s rychlostí nejméně 160 km/h a nezávislé trakci na 120 km. Může tak jít o vozidla kombinující elektrický pohon s dieselovým motorem nebo akutrolejové jednotky (BEMU). Hlavní je, aby nemuselo dojít k přepřahu a nemusela jezdit zbytečně na diesel pod trakčním vedením.
Zdroj: dp