Nově zavedený mezinárodní rychlík Praha – Vídeň přes Veselí nad Lužnicí a České Velenice se musí (stejně jako vnitrostátní rychlíky) vyrovnat v jižních Čechách na trati 226 s pomalou jízdou 30 km/h. Správa železnic (SŽ) ji zavedla na 1 400 metrech trati severně od Třeboně a nyní se snaží toto omezení zakotvit jako trvalé. Ke zlepšení má dojít až po chystané modernizaci a elektrizaci 55kilometrové tratě mezi Veselím a Velenicemi.
„Přes veškerou snahu Správy železnic o zachování původní traťové rychlosti (100 km/h) se kvůli ztrátě deformační odolnosti zemní pláně nepodařilo udržet geometrickou polohu koleje v normovaných hodnotách. Provádět další úpravy geometrické polohy koleje je už z technického hlediska neúčinné. Správa železnic proto v tomto místě traťovou rychlost snížila, aby zajistila bezpečnost cestujících a plynulé provozování železniční dopravy podle platných norem a předpisů,“ sdělil mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
Podle něj jde o lokalitu, kde trať prochází územím mezi rybníky a řekou Lužnicí s výskytem spodních vod a objemově nestabilních zemin, jílů a tekutých písků. Trvalé omezení rychlosti by mělo v místě platit až do velké rekonstrukce a elektrizace tratě. V přípravě tohoto projektu zaznamenala Správa železnic v říjnu zásadní pokrok, když získala souhlas centrální komise ministerstva dopravy. Nyní probíhá zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí.
„Zahájení realizace stavby se v současné době předpokládá ve druhé polovině roku 2025, kompletní dokončení pak v polovině roku 2028,“ dodal Gavenda.
Stavební úpravy budou zahrnovat nový kolejový svršek, sanaci pražcového podloží, zbudování odvodňovacích zařízení a úpravu celého tělesa dráhy. Z důvodu dodatečné úpravy na rychlost 120 km/h bude provedena i změna „prostorového uspořádání říms mostů a propustků a změna návrhu přejezdového zabezpečovacího zařízení“. Zároveň bude nezbytné posílení výkonu napájecí stanice v Českých Velenicích.
Zdroj: Doprava