Po trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí projely v sobotu dvě neobvyklé soupravy. Společnost Railway Capital Jana Šatavy zde stěhovala zahraniční historická vozidla, která na dlouhých osm let uvízla v areálu velenických železničních opraven. Deník Zdopravy.cz o přesunu informoval Šatava.
Do Českých Velenic dorazil tucet luxusních historických vagonů a německá parní lokomotiva „mazutka“ z přelomu 30. a 40. let přesně před osmi lety, na podzim 2013. Měly zde projít renovací, což se nestalo. Velenické opravny tehdy patřily pod vagonku Legios, která je v roce 2014 uzavřela. Sama skončila v úpadku.
Velký zájem budí především lokomotiva, která se díky svému opláštění vymyká běžné představě o parních lokomotivách. Stroj vyrobila berlínská firma Schwarzkopf, její novodobé ježdění skončilo po osmi letech od znovuzprovoznění v roce 2004. Lokomotiva jezdila na mazut, nikoliv na uhlí.
Stejně jako vagony, které mohly být v minulosti k vidění na Orient Expressu, by dnes měla v režii Railway Capital zamířit do Děčína a dále do Německa. Z Veselí na sever by měla vozidla jet už jako jediná souprava. Vozidla patří společnosti Transeurop Eisenbahn, kterou vede Johannes Klings. Lokomotiva patří podle Wikipedie jeho rodinné nadaci.
Dílny v Českých Velenicích měly dlouhou tradici renovací historických vlaků. Už v roce 1970 se tady ujali slavné lokomotivy Mikádo, následovala řada dalších tuzemských i zahraničních parních strojů. Renovací ve Velenicích prošel i salonní vagon prezidenta Masaryka, vznikly zde i kopie rakousko-uherského císařského vlaku Majestic Imperator.
Zdroj: Doprava