České dráhy tento týden převzaly další dvě elektrické vícesystémové lokomotivy Siemens Vectron od leasingové společnosti RSL. Jedná se o lokomotivy 193.568 a 193.569. Stroje byly krátce po převzetí uvedeny do provozu na plánovaných výkonech.
Jde o třetí a čtvrtý stoj ze dvanácti lokomotiv, které společnost RSL poskytne Českým drahám v roce 2023. Současně jde již o 29. a 30. lokomotivu Siemens Vectron, s kterými dopravce aktuálně jezdí.
České dráhy aktuálně provozují 30 lokomotiv Vectron. Od leasingových společností mají pronajato 29 strojů (ELL 10, RSL 19), v majetku ČD je jediný Vectron: čtyřsystémový stroj, který jezdí v barvách Výzkumného Ústavu Železničního.
Se společností RSL mají přitom ČD rámcovou smlouvu na pronájem celkem 50 lokomotiv, které postupně přebírají. Smlouva se završí příští rok dodáním 22 strojů.
České dráhy využívají lokomotivy Siemens Vectron k dopravě mezistátních i vnitrostátních vlaků. V současnosti je nasazují například na vlaky Berliner do Berlína a Hamburku, na spoje Metropolitan do Budapešti nebo Valašský expres do Púchova a také na spojení do polské Varšavy a Terespolu. Ve vnitrostátní dopravě jezdí například pv čele vlaků Západní expres, Krušnohor nebo Slovácký expres.
Lokomotivy Siemens Vectron mají maximální rychlost 200 km/h, resp. v provedení přímo do vlastnictví Českých drah to bude 230 km/h. Výkon je okolo 6 000 kW. Lokomotivy jsou vybaveny pro provoz v celé střední Evropě na napájecích systémech 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC a 15 kV 16,7 Hz AC. Jsou vybaveny zabezpečovacím systémem ETCS a radiokomunikací GSM-R.
Zdroj: Doprava