Lokomotiva Zátopek stále nemá jedno německé razítko
Zodpovědnost za průtahy na sebe vzájemně svalují České dráhy a Škoda Transportation. O případ se zajímá i Deutsche Bahn.
Ve sporu Českých drah a plzeňské Škody Transportation kolem dodávky nových lokomotiv vyplul na povrch další problém. Lokomotiva řady 380, Plzeňskými pokřtěná jako Emil Zátopek, stále nemůže do běžného provozu v Německu. A to přesto, že stroj prošel homologací u drážního úřadu EBA. Vozidlu totiž ještě chybí souhlas od DB Netz, což je německý správce železniční infrastruktury.
Dráhy přitom začíná tlačit čas, s lokomotivami počítají od prosince na vlaky z Prahy do Hamburku, což je nový společný projekt s Deutsche Bahn. Německý železniční obr už také nad vývojem situace vyjádřil znepokojení. Dopravce a výrobce si přitom zodpovědnost přehazují. Zatímco na dráze panuje přesvědčení, že Škoda měla dle smlouvy dodat všechna potřebná razítka tak, aby mohl stroj v Německu jezdit, v Plzni jsou si jisti, že získáním souhlasu od EBA byla smlouva splněna.
„Podle našeho názoru jsme své závazky naplnili,“ uvedl mluvčí Škody Michal Tobrman. Dráhy se přes své přesvědčení do jednání s DB Netz vložily. „Aktivně jsme se zapojili do jednání s DB Netz, abychom chybějící souhlas s přístupem na síť DB Netz pro lokomotivy řady 380 včas získali,“ sdělil E15 předseda představenstva Pavel Krtek. Situace nenechává chladným ani vedení Deutsche Bahn, konkrétně dcery pro dálkovou dopravu DB Fernverkehr.
Němečtí manažeři dokonce v dopise Krtkovi vyjádřili zklamání nad zpožděním projektu Hamburk, mimo jiné mluví o nespolehlivosti Škody. Dopis byl reakcí i na zpoždění dodávky vagonů, které pro hamburskou linku opravuje šumperská dcera škodovky Pars nova. Podle Českých drah i Škody je ale už skluz zažehnán. „Potíže se vyskytly v důsledku zpožděných dodávek materiálů od dodavatelů a z důvodu odladění detailů v oblasti kvality interiéru vozů.
Konečný termín dodávek ale bude splněn,“ uvedl Tobrman. Dění kolem lokomotiv je přitom pro obě strany nanejvýš citlivá věc. Před rozhodnutím je totiž arbitráž, která rozhodne spor o platby a penále za opožděnou dodávku. Obě strany hrají zhruba o miliardu.
Zdroj: E15