Lokálka do Mochova vozí vzduch

26.05.2020 10:02

Byla to před dvěma lety velká sláva, když Středočeský kraj po více než 11 letech obnovil provoz na lokálce Čelákovice – Mochov (trať č. 233, linka PID S24). Zakázku tehdy zadal společnosti KŽC Doprava. Pasažérská čísla nicméně ukazují, že o vlaky není přílišný zájem. Upozornil na to server ŽelPage, který si vyžádal statistiky od krajské organizace IDSK na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Zajímavostí je, že právě lokálky do Mochova se nijak nedotklo výrazné osekání provozu ve Středočeském kraji v důsledků virové nákazy.

Organizace IDSK poskytla čísla za rok 2019, která vycházejí z pravidelných sčítání v průběhu celého roku. Z dat vyplývá, že maximální průměrná obsazenost spoje na této trati byla 8,33 cestujícího na jeden spoj u ranního vlaku 18321 (letos v 6:51 z Mochova). Minimální průměr byl pak u úplně prvního (6:38 z Čelákovic) a úplně posledního spoje (v 19:06 z Mochova): 0,67, respektive 0,70 osoby.

„Ačkoliv je logické, že takzvaně protišpičkové vlaky jsou využity méně, i po zprůměrování všech spojů během celého dne vychází obsazenost na 2,57 cestujícího na jeden vlak. Souhrnný průměr za den provozu na trati je necelých 31 přepravených pasažérů, což je zřejmě v rámci kraje i v rámci celé České republiky tak trochu unikát,“ píše ŽelPage. Při počtu 248 provozních dnů ve sledovaném roce vychází roční součet na 7663 cestujících.

Ze smlouvy se Středočeským krajem vyplývá, že v roce 2019 měl dopravce obdržet za provoz svých vlaků kompenzaci ve výši 169,6 koruny za vlakový kilometr. Je třeba dodat, že jde o sazbu průměrnou za všechny objednávané vlaky této společnosti v kraji, tedy nejen spoje vedené motorovými vozy řady 810 do Mochova. Smlouva na linku S 24 je totiž společná se sezónními výletními vlaky, jako jsou Rakovnický rychlík, Kokořínský rychlík, Podlipanský motoráček, Posázavský motoráček a podobně.

„Každopádně, pokud vynásobíme odjeté kilometry na trati Čelákovice – Mochov částkou za vlakokilometr, dojdeme k sumě lehce přes 2 miliony Kč. Tolik tedy zřejmě přibližně stojí Středočeský kraj, respektive daňové poplatníky, provoz vlaků do Mochova. Pokud se podíváme, kolik nás stojí jeden přepravený cestující,

Zdroj: Doprava